  • Data: 2008-05-03 20:36:17
    Temat: Re: Nazwa firmy - zastrzeżenie, sprawdzenie etc
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 3 May 2008, Liwiusz wrote:

    > Jeśli za firmę rozumiesz działalność gospodarczą, to nazwą firmy jest Twoje
    > imię i nazwisko.

    Zwyczajowo poprotestuję: *firmą* jest Twoje imię i nazwisko...
    (z opcjonalnym dowolnie wybranym dodatkiem) :)
    Jeśli przez firmę rozumie działalność gospodarczą, to już nic
    (nawet potoczne określenie, dopuszczalne zdaniem słownika)
    nie tłumaczy plaonazmu :) (w znaczeniu potocznym, owo sprzeczne
    z prawem znaczenie stosuje się do przedsiębiorstwa a nie DG!)

    > Niektórzy dodają do tego jakieś dodatkowe słowa. Generalnie
    > ani imię i nazwisko,

    Zgoda.

    > ani dodatek nie podlega zastrzeżeniu,

    Zgoda w zakresie w którym same znaki nie podlegają zastrzeżeniu.
    Firma *jest* znakiem. To czy ktoś się nią w roli marki używa, czy też
    wręcz przeciwnie - ukrywa, to jego sprawa, ale IMO konkurencja ma
    prawo *zawsze* uznać, że "podebranie" owego "innego oznaczenia"
    do firmy stanowi naruszenie zastrzeżenia!

    > czyli mogą być
    > dwie firmy o nazwie Jan Kowalski, jak również dwie firmy o nazwie "Alma Jan
    > Kowalski" i "Alma Jarosław Dąbrowski".

    Nie wiem czy słowo Alma da się zastrzec, ale jeśli tak *i* jeśli obie
    będą działały w tej samej dziedzinie, to ten kto zastrzegł będzie mógł
    korzystać z zastrzeżenia.
    W zakresie dopuszczonym prawem oczywiście, czyli nie może kazać "wynieść
    się" temu drugiem z zakresu, w którym tamten korzystał z nazwy
    "Alma" przed zastrzeżeniem.

    > Podobnie jeśli już będzie istniała firma o danej nazwie (np. Jan Kowalski),

    Wrrrr.... (pod "miejscem adresu nazwy firmy" ;>)

    pzdr, Gotfryd