    From: "diok" <d...@d...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Należność za FV - co zrobić jak nie płacą :-(
    Date: Fri, 21 Mar 2008 14:55:32 +0100

    Użytkownik "Piotr " <u...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:fruisv$508$1@inews.gazeta.pl...
    > Dziś rozmawiałem z prezesem firmy, który notabene podpisał mi FV, i
    > powiedział
    > ze mogę sobie przysyłać co chce wiec jeśli będziesz tak dobry to
    > proszę napisz
    > mi co dalej bo już widzę, że mimo wysłania wezwania trzeba będzie
    > poczynić
    > dalsze kroki...

    Wezwanie wyślij, to niewiele pracy a szkoda czasu.

    Robisz dwie kserokopie z wezwania do zapłaty dłużnika, dwie kserokopie
    potwierdzenia wysłania listu poleconego, dwie kserokopie całej
    korespondencji e-mail i dwie kserokopie faktur. Na każdej kserokopii
    piszesz "Potwierdzam za zgodność z oryginałem" i się podpisujesz.
    Piszesz pozew w gwóch oryginałach i się podpisujesz na obu. Napiszę Ci.
    Uiszczasz opłatę sądową, może być przelewem na numer rachunku sądu
    właściwego ze względu na siedzibę dłużnika. Jeżeli napiszesz mi gdzie ma
    siedzibę dłużnik, to powiem Ci który to sąd.
    Opłata za pozew w Twoim przypadku będzie zależna od tego o jaką kwotę
    będziesz pozywał dłużnika:
    1) do 2.000 złotych - 30 złotych;
    2) ponad 2.000 złotych do 5.000 złotych - 100 złotych;
    3) ponad 5.000 złotych do 7.500 złotych - 250 złotych;
    4) ponad 7.500 złotych - 300 złotych.
    Jeżeli sąd uzna e-maile i rozpatrzy sprawę w trybie nakazowym będzie to
    1/4 powyższej kwoty ale nie mniej niż 30 zł. Jeżeli sąd maili nie uzna
    to nic wielkiego się nie dzieje. Jeżeli masz podpisane faktury, wysłałeś
    wezwanie a dłużnik nie zapłacił, to sprawę wygrasz.
    Potwierdzerdzenie uiszczenia opłaty drukujesz i załączasz.
    Wszystko razem wysyłasz listem poleconym do sądu i czekasz.
    Jeżeli wniesiesz o rozpatrzenie sprawy w trybie nakazowym, a sąd
    postanowi inaczej to wezwie Cię do uzupełnienia opłaty sądowej. Opłatę
    uiścisz, potwierdzenie wyślesz poleconym i dalej czekasz.
    Możesz też od razu uiścić większą opłatę i wnieść o rozpatrzenie sprawy
    w trybie upominawczym. Zamrażasz większe pieniązki ale mniej czasu
    tracisz.

    Sąd wydaje nakaz zapłaty, wysyła go Tobie i dłużnikowi (Ja musiałem
    czekać w sądzie wrocławskim na to ok. 2 miesięcy). Dłużnik ma 2 tygodnie
    na zapłatę lub odwołanie się. Jeżeli jesteś pewien swojego, to dłużnik
    nie powinien się odwołać. Jeżeli to zrobi, to sąd może Cię wezwać, wtedy
    złożysz wyjaśnienia, pokażesz oryginały faktur.
    W nakazie zapłaty sąd nakazuje dłużnikowi zapłatę kwoty głównej, odsetek
    i opłaty sądowej którą uiściłeś.
    Sąd po wysłaniu nakazów czeka. Jeżeli dłużnik się nie odwoła, sąd z
    urządu (sam od siebie) wysyła Ci klauzulę wykonalności.
    Na to też czekałem ok 2 miesięcy.

    Jak masz klauzulę to idziesz do komornika. Jeżeli dłużnik ma pieniądze,
    to pieniązki odzyskasz.

    Możesz robić co chcesz, rozmawiaj z dłużnikiem, ale wezwanie wyślij już
    dzisiaj bo szkoda czasu. Tylko uważaj abyś go nie obraził ani mu nie
    groził, bo to karalne. Moim zdaniem szkoda czasu i pieniędzy na rozmowy.

    Pozdrawiam,
    diok

    ps. Wyślij wezwanie, napisz jaka jest siedziba dłużnika i czy decydujesz
    się na tryb nakazowy (1/4 opłaty, ale niebezpieczeństwo przedłużenia się
    całej procedury ze względu na to, że sąd może nie uznać maili) czy
    upominawczy.