  • Data: 2008-03-29 22:05:43
    Temat: Re: Należność za FV - co zrobić jak nie płacą :-(
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    diok napisał(a):

    > Co do formy musi wyglądać dokładnie tak jak ten:
    > http://wrzucacz.pl/file/6751206822263

    Jeśli kwota brutto na fakturze przekracza 10 000zł, to nie stosuje
    się postępowania uprosczonego, a tym samym powyższego formularza pozwu.

    > rubryka 7: kwotę wpiszesz taką jaką uiścisz w kasie sądu (na jaką się
    > zdecydujesz - o tym niżej)

    A najlepiej - "Wedlug norm przepisanych" - sąd wtedy będzie wiedział
    ile zasądzić za opłatę sądową, a niewiadomo jeszcze jakie inne koszty
    dojdą między złożeniem pozwu a wydaniem wyroku.

    > rubryka 10.4: jeżeli na fakturze jako sposób zapłaty jest wskazany
    > "przelew" i jest podany Twój numer konta, to możesz załączyć taki dowód.
    > Ja tego nie zrobiłem (dłużnika pozywałem po długim okresie czasu i mój
    > wyciąg z kąta byłby bardzo długi) i nakaz dostałem ale tylko w
    > upominawczym;) Jeżeli masz konto interetowe i zrobisz wydruk, to pisze
    > na nim, że to dokument elektroniczy i nie wymaga pieczątki ani podpisu.

    Zupełnie zbędne. To, że faktura płatna jest przelewem, nie oznacza,
    ze nie może być zapłacona gotówką, przelewem na inne konto, czy
    przekazem. Zatem wydruk z konta - co do zasady - nie jest dowodem, że
    faktura nie została zapłacona. Dowodem jest oświadczenie powoda o
    nieotrzymaniu zapłaty, a kontrdowodem będzie okazany przez pozwanego
    dowód zapłaty.

    > Pozew drukujesz w dwóch egzemplarzach, na obu własnoręcznie się

    W trzech, w trzech, chyba że nie chcesz potwierdzenia dla siebie.

    > podpisujesz. Wszystkie dowody załączasz w dwóch ewzemplarzach. Jeżeli
    > nie ma wśród nich oryginału, to na obu kserach piszesz (na każdej
    > kartce) "Potwierdzam za zgodność z oryginałem" i się podpisujesz.

    Ja takich zapisów nie stosuje.

    > Postępowanie w trybie uproszczonym - bez obecności stron (Ciebie i
    > dłużnika).

    Brak stron nie jest cechą wyróżniającą postępowanie uproszczone. Jeśli
    nakaz zapłaty zostanie zaskarżony, odbędzie się rozprawa, na którą
    zostaną zaproszone obie strony. Jeśli pozwany się nie zjawi, sąd wyda
    wyrok zaoczny.

    > Różnice między uproszczonym nakazowym a uproszczonym upominawczym -
    > dokładnie nie wiem jakie są. W efekcie obu i tak i tak dostaniesz nakaz
    > zapłaty a o to chodzi. Jeżeli dłużni się odwoła w nakazowym, to będzie
    > musiał uiścić opłatę sądową w wysokości 3/4 opłaty. Innych różnic nie

    Ponadto w nakazowym można prowadzić postępowanie zabezpieczające
    jeszcze przed uprawomocnieniem się nakazu.

    > Jak sąd wyda wyrok - nakaz zapłaty, to wyśle go Tobie i dłużnikowi
    > listem poleconym. Dłużnika wezwie do tego aby w ciągu dwóch tygodni od
    > dnia otrzymania nakazu zaplaty zapłacił Ci lub odwołał się do tutejszego
    > sądu. Jeżeli odwołanie do sądu nie wpłynie, to wyrok się uprawomocni i
    > sąd z urzędu (sam od siebie) wyda klauzulę wykonalności i wyśle Ci ją
    > listem poleconym. Jeżeli dłużnik do tego czasu nie zapłaci (kwoty
    > głównej, kosztów sądowych i odsetek ustawowych od kwoty głównej), to z
    > nakazem zapłaty i klauzulą wykonalności idziesz do komornika - możesz
> [...]

    W bardziej skomplikowanych sprawach wybór komornika jest ograniczony:

    ustawa o komornikach sądowych i egzekucji

    art. 8

    5. Wierzyciel ma prawo wyboru komornika na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej, z wyjątkiem spraw o egzekucję z nieruchomości oraz spraw, w
    których przepisy o egzekucji z nieruchomości stosuje się odpowiednio. W
    przypadku wyboru komornik działa poza obszarem swojego rewiru komorniczego.

    11. W razie podejmowania przez komornika wybranego przez wierzyciela
    czynności poza swoim rewirem komorniczym wydatki obejmujące diety
    przysługujące osobom zatrudnionym w kancelarii komornika i
    uczestniczącym w tych czynnościach, koszty przejazdów i noclegów
    komornika i tych osób oraz koszty transportu specjalistycznego obciążają
    wierzyciela, chyba że wyrazi on zgodę na obciążenie go innymi wydatkami
    określonymi w art. 39 ust. 2. Wydatki te obciążają wierzyciela
    niezależnie od przysługującego mu zwolnienia od kosztów sądowych. Nie
    wlicza się ich do kosztów egzekucji obciążających dłużnika.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz