    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Należność za FV - co zrobić jak nie płacą :-(
    Date: Thu, 20 Mar 2008 10:47:22 +0100

    diok pisze:
    > Użytkownik "Piotr " <u...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Zacznij od wysłania dłużnikowi pisma listem poleconym o treści:
    >
    > Twoje Imię i Nazwisko Nazwa miejscowości,
    > 20.03.2008 r.
    > Twój adres
    >

    > Imię i Nazwisko (Nazwa) dłużnika
    > adres dłużnika
    >

    > PRZEDSĄDOWE WEZWANIE DO ZAPŁATY
    >

    > W związku z nieuregulowaniem wobec nas należności w kwocie ?,?? zł
    > wynikającej z wymienionych poniżej wierzytelności:
    >
    > nazwa wierzytelności nr data wystawienia na kwotę
    > Faktura VAT nr faktury ??.??.???? r. ?,?? zł
> [...]

    Przepraszam, że cytuję, ale to strasznie długie pismo. A z
    doświadczenia wiem, że im dłuższe pismo wierzyciel napisze, tym mniejsza
    szansa, że zrealizuje zawarte w nim groźby.

    A nie lepiej napisać "Przypominam o zapłacie za fakturę ..., proszę o
    wpłatę w ciągu 7 dni."

    Poza tym w Twoim piśmie jest błąd: art. 479(12) kpc. nie wymaga li
    tylko i wyłącznie wysłania wezwania do zapłaty. Muszą być jeszcze "dpisy
    pism świadczących o próbie wyjaśnienia spornych kwestii w drodze rokowań.".

    Tak więc prawidłowe wezwanie do zapłaty w postępowaniu gospodarczym
    może wyglądać tak (nagłówki pomijam):

    "Przypominam o zapłacie za fakturę .... Wypełniając obowiązek wynikający
    z art. 479(12) kpc. wzywam do zapłaty za tę fakturę w ciągu 7 dni. Jeśli
    roszczenie jest dla Państwa sporne, proszę o kontakt ze mną w celu
    wyjaśnienia spornych kwestii na drodze rokowań - w tym samym terminie".

    Tyle wystarczy.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz