    From: "nimrod25" <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nakaz zapłaty - zasadność
    Date: Sun, 23 Mar 2003 14:42:39 +0100

    Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi.

    Dwie sprawy w związku z nimi:

    1) Być może nie wszyscy zauważyli że to iż ktoś składa pozew NIE ZNACZY
    że jest to pozew ZASADNY. Przerabiałem już sprawę 2 nakazów zapłaty które
    były tak dooobrze uzasadnione że aż żałosne. Oba upadły w sytuacji w której
    po sprzeciwie od nakazu zapłaty podczas normalnej sprawy sądowej (a nie jej
    zaocznej parodii) udowodniono bezzasadność pozwu. Proszę więc nie traktować
    osób składających zapytania na tę listę z góry jako "migających się" itp. o
    ile oczywiście same tego nie przyznają. Takie postępowanie jest fajne dla
    odpowiadającego ale już znacznie mniej dla osoby która musi je znosić a
    swoje mogła już wycierpieć - dodam tylko że ze sprawą dwóch w/w obalonych
    nakazów jest powiązany również zgon bliskiej mi osoby więc pomimo rzekomej
    błahości sprawy nie zawsze można ocenić jej faktyczny wymiar tylko po
    zadanym pytaniu - nie traktujcie tej wypowiedzi jako skargi lecz raczej
    ostrzeżenia - nie zawsze można poznać rozmiar szkód jakie można wyrządzić
    więc czasem lepiej się powstrzymać.

    2) Co do odpowiedzi p. Marcina Olendra, jeśli ktoś podaje moje dane do
    sądu ze stwierdzeniem iż jestem mu dłużny określoną kwotę a tegoż zadłużenia
    w terminie nie uregulowałem to abstrahując od zasadności tegoż pozwu jest on
    niewątpliwie formą oskarżenia, termin dwóch tygodni w pewnych
    okolicznościach (takich jak nawał pilnej pracy związanej z zarabianiem
    pieniędzy chociażby) nie musi być tak strasznie długi jak niektórym może się
    wydawać - nie twierdzę że to mało stwierdzałem dysproporcję w sytuacji w
    której wg mnie sąd powinien zawiadomić obywatela że ktoś go o coś oskarża
    (moje prywatne odczucie). Dość ciekawą wypowiedź dotyczącą mojego pytania o
    ustalanie zasadności trybu nakazowego z Konstytucją pozostawię bez
    komentarza odsyłając co najwyżej do punktu 1). Wypowiadając się: "...kwestia
    umowy odpada to pozew przeciw osobie fizycznej..." miałem na myśli art. 34
    k.p.c. Za przytoczony art. 5055.§.1. serdecznie dziękuję brzmi
    interesująco - gdybym tylko wiedział z którego kodeksu pochodzi - cóż nikt
    nie jest idealny.

    Co do wycierania sobie butów konstytucją itp. to te przepisy stanowią
    PODSTAWĘ istnienia prawa w tym kraju po to powołano min instytucję Trybunału
    Konstytucyjnego aby przeciwdziałać jej naruszeniom które (jak najwyraźniej
    zakładano) mogą mieć miejsce przy ustalaniu przepisów szczegółowych. Nie
    oznacza to jednak że nie można się na nią powoływać gdy stwierdzamy że dany
    przepis narusza jej postanowienia. Jestem przekonany że każdy system prawny
    musi być odporny na podejście w stylu " dobrze to nie jest ale nam teraz
    pasuje więc się nie czepiajmy" takie traktowanie prawa prowadzi w szybkim
    tempie do jego degeneracji i kolejnych "selektywnych" jego interpretacji,
    które uderzają w coraz większą grupę ludzi - nawet tych którym wczoraj to
    nie przeszkadzało.

    Wszystkim którzy zapoznali się z tą wypowiedzią i zechcą przemyśleć swe
    przyszłe odpowiedzi bardzo dziękuję i mam nadzieję że tego typu "twórcze"
    komentarze nie trafią nigdy w ludzi bardziej poszkodowanych i liczących na
    pomoc.