    From: przypadek <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Najem mieszkania i kara umowna
    Date: Thu, 15 Jan 2009 04:05:58 -0800 (PST)

    On 14 Sty, 10:11, Roland <r...@p...fm> wrote:

    > Co do ich chęci do wyprowadzenia się, to myślę, że dałbym radę - po
    > prostu wprowadzam się do __swojego__ mieszkania i tam mieszkam. Będę
    > się tak zachowywał, że sami sobie pójdą.

    Obyś nie trafił na mnie. I bynajmniej nie grożę ci użyciem siły
    fizycznej, tylko zupełnie legalnym puszczeniem w skarpetkach i
    przemeldowaniem do takiego domu z kratkami w oknach - chyba nie za
    bardzo sobie zdajesz sprawę jak mało możesz, będąc wynajmującym.

    > I na koniec wątpliwość - zapisałem w umowie, że w razie nieterminowego
    > regulowania płatności mogę wypowiedzieć umowę ze skutkiem
    > natychmiastowym.

    Zapis nieważny. Ustawa o ochronie praw lokatorów :

    Art. 11.
    1. Jeżeli lokator jest uprawniony do odpłatnego używania lokalu,
    wypowiedzenie
    przez właściciela stosunku prawnego może nastąpić tylko z przyczyn
    określonych
    w ust. 2-5 oraz w art. 21 ust. 4 i 5 niniejszej ustawy. Wypowiedzenie
    powinno
    być pod rygorem nieważności dokonane na piśmie oraz określać przyczynę
    wypowiedzenia.
    2. Nie później niż na miesiąc naprzód, na koniec miesiąca
    kalendarzowego, właściciel
    może wypowiedzieć stosunek prawny, jeżeli lokator:
    (...)
    2) jest w zwłoce z zapłatą czynszu lub innych opłat za używanie lokalu
    co
    najmniej za trzy pełne okresy płatności pomimo uprzedzenia go na
    piśmie o
    zamiarze wypowiedzenia stosunku prawnego i wyznaczenia dodatkowego,
    miesięcznego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności, lub

    > Napisałem też, że w takim przypadku przepada kaucja.
    > Czy taki zapis również będzie niezgodny z prawem gdyby doszło co do
    > czego?

    Nie bo to by była właśnie kara umowna.