    From: "sotb" <s...@n...netu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: NIezgodnośc towaru z umową... proszę o ocene
    Date: Fri, 15 Jun 2007 09:11:09 +0200

    > Czyli nie miałeś takiej sytuacji bo rękojmia to nie "niezgodność z umową"
    > i przepisy się tu różnią. W ramach rękojmi nie możesz żądać nowego towaru.
    > Możesz co najwyżej odstąpić od umowy:
    >
    > Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy
    > odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy
    > odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz
    > wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma
    > zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub
    > naprawiana, chyba że wady są nieistotne.

    Hmm...
    Według http://strefa.org/definicje/rekojmia.html
    "Uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi:
    (...) może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad (art. 561 Kodeksu
    cywilnego),"

    Sprzedawca nie jest tutaj wytwórcą rzeczy, więc jest to "rzecz oznaczona co
    do gatunku".
    a więc jest możliwa wymiana:

    Art. 561. [Wymiana; usunięcie wad]
    § 1. Jeżeli przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku,
    kupujący może żądać dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej
    ilości rzeczy wolnych od wad oraz naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia.
    § 2. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz określona co do tożsamości, a
    sprzedawcą jest wytwórca tej rzeczy, kupujący może żądać usunięcia wady,
    wyznaczając w tym celu sprzedawcy odpowiedni termin z zagrożeniem, że po
    bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu od umowy odstąpi. Sprzedawca może
    odmówić usunięcia wady, gdyby wymagało ono nadmiernych kosztów.
    § 3. Przepisy powyższe nie wyłączają uprawnienia do odstąpienia od umowy lub
    do żądania obniżenia ceny.

    Chyba, że źle to interpretuję.

    SOTB