    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Moje propozycje
    Date: Thu, 25 Jan 2007 13:01:45 +0000 (UTC)

    Dnia Thu, 25 Jan 2007 13:29:14 +0100, Romek napisał(a):

    > 1. Dlaczego istnieje limit zarobków. To ile ja zarobię to moja sprawa. A
    > niepełnosprawności nie otrzymałem na specjalne zamówienie. Panstwo moze co
    > najwyżej dopilnowac, zebym uczciwie poplacił podatki. Jesli wyjdzie z tego w
    > sumie 4000 zł, to Państwo może mi co najwyżej zabrać podatek i składki, a nie
    > ograniczać.

    Państwo ci nic nie ogranicza. państwo po prostu ustaliło, ż erenta należy
    się temu kto z powodu choroby lub inwalidztwa nie może pracować. I zgodnie
    z tą decyzją ustaliło sposób pobierania i wysokość składek na
    ubezpieczenie rentowe. Gdyby uznał, że renta należy się za chorobę lub
    inwalidztwo, to zapewne składki musiałyby być znacznie wyższe.

    > 2. A propos wysoosci ograniczenia. Wysokosc jest podawana jako wartosc brutto,
    > czyli do mojego limitu dolicza sie to co panstwo mi zabiera. Absurd.

    W zasadzie to nie ma znaczenia czy ustalimy ograniczenie na kwotę X brutto
    czy na (X - obcążenia_podatkami_i_skłądkami_kwoty_X). Ważna jest tylko
    wysokość tej kwoty X. Zwróć uwagę, że w tym drugim wypadku jest to dużo
    trudniejsze do obliczenia, bo to jaki podatek zapłacisz (I tym samym jaki
    będzie dochód netto) będzie wiadomo dopiero 30 kwietnia następnego roku.

    > 3. Podwójne odprowadzanie składek. Mam niewielka pensję i rentę, i
    > wskutek tego podwójnie odprowadzam np. skladke zdrowotną. Czy to
    > oznacza ze bede lepiej leczony?

    Ależ skąd. Nie ma podwójnego odprowadzania składek. W przyjętym modelu
    ubezpieczenia przyjęto, że składka jest proprcjonalna do dochodu
    ubezpieczonego. Masz dwa dochody i od każdego płacisz ten sam procent.
    Teoretycznie można byłoby oczywiście przyjąć, że każdy płaci składkę w tej
    samej wysokości, niezależnie od tego ile zarabia. Wszelkie inne modele. W
    tym ten który proponujesz (składka z jednego źródła dochodu i brak składek
    z innych) są wyraźnie niesprawiedliwe i. Wyobraź sobie kogoś pracującego
    w dwu firmach. W jednej zarabia 500 zł miesięcznie, w drugiej 50000 zł. od
    której z tych kwot wg ciebie powinien płacić składki?

    > 2. Skladki odprowadzane od prac zleconych. Czy naprawde trzeba placic
    > skladki od zlecenia, jezeli wiadomo ze ktos pracuje na etat. Uzasadnione
    > jest tylko potrącanie podatku. Zlecenie i etat to ta sama osoba, Wiec po
    > co potracac skladki dwa razy..

    Patrz wyżej....

> [...]
    > samozatrudnienia. Bo zaden minister finansów nie odwazy sie na tak
    > powazne zmiany aby ulzyc ludziom. Bo wtedy spadną dochody budżetu.
    > Niewazne ze powazne zmiany mogą skutkować ożywieniem gospodarki.
    > Zabraknie pieniedzy w budzecie Panstwa. Na pierwszy rzut oka jest to
    > niebezpieczne, ale. Ale
    >
    > W sytuacji w ktorej coraz wiecej firm jest prywatnych, Panstwo do nich
    > nie dokłada, a wiecej zabiera, spadek dochodów budzetu nie musi
    > nastąpić. Wrecz dochody budzetu wzrosną, bo wieksze dochody z VAT,
    > wzrost zatrudnienia, wiecej podatku od zatrudnionych

    To zgoda.

    > Czasami odnoszę wrażenie ze osoba niepelnosprawna jest traktowana jako
    > potencjalny zlodziej, ktory moze dokonac rozboju pod przykrywką wlasnej
    > niepelnosprawnosci

    Nie. Po prostu jak pisałem wyżej przyjęto, że dodatkowymi pieniędzmi
    ubezpieczeni obywatele płacący składki rentowe będą wspierać tylko tych
    niepełnosprawnych, którzy nie mogą na siebie zarobić, a nie wszystkich.