  • Data: 2003-08-04 13:57:44
    Temat: Re: Miejsce publiczne
    Od: "Jona" <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Stanislaw J. Szewczak" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:bgl5hl$ppq$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam
    >
    > Czy teren, na ktory wg prawa nie wolno wejsc, ale nie jest on ogrodzony
    > jest miejscem publicznym?

    Przymiot ogrodzenia nie jest żadnym wyznacznikiem miejsca publicznego

    > Dokladnie chodzi mi o torowiska, na ktore zgodnie z rozporzadzeniem
    > MTiGM (Dz.U. 30, poz. 351 z 2001 r.) wstep jest zabroniony. Jednoczenie
    > Straz Ochrony Kolei jest uprawniona do nakladania mandatow z art. 54
    > Kodeksu wykroczen, ktory dotyczy miejsc publicznych.

    Teren ten należy do spółki PKP, która zawsze uważana była (jest) za spółkę
    wyższej użyteczności publicznej, stąd teren do niej należące
    są w zasadzie miejscem publicznym, chyba że PKP zarządzi inaczej.

    Przyjmujac
    > definicje, ktora znalazlem przegladajac archiwum "miejscem publicznym
    > jest miejsce do ktorego dostep jest dozwolony kazdemu", to torowisko
    > takim nie jest.

    Należy pamiętać, iż interpretacja językowa (literalna) nie zawsze przystaje
    do danego znaczenia pojęć w sensie prawnym,
    więc pytanie zawiera juz w sobie błąd semantyczny, gdyż teren publiczny to
    także teren urzędów na który w wielu wypadkach wstęp jest wzbroniony, co nie
    pozbawia urzędu (terenu urzędu) charakteru publicznego.
    Pyanie winno więc brzmieć: jakie przymioty terenu określają jego status
    jako 'publiczny'?
    Teren publiczny to taki, który wg prawa jest nie-prywatny udostępniony
    określonej lub nieokreślonej grupie osób do korzystania zgodnie z jego
    przeznaczeniem.
    Za takowy też uznajemy teren, któremu przymiot publiczny został nadany przez
    przepisy szczególne (tak jak w przypadku torowiska)

    Wtedy okazuje sie, ze SOK nie moze nalozyc mandatu.