  • Data: 2008-01-30 21:50:18
    Temat: Re: Mandat za niekorzystanie z drogi dla rowerów.
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Mam tylko nadzieję, że efektem sprawy nie będzie ustawienie znaków B-9 na
    > drodze, bo trzeba będzie szukać drogi okrężnej.
    >
    > BTW. Co powinno się znajdować w odwołaniu? Nie mogę znaleźć w necie
    > informacji na ten temat. Z góry dzięki za pomoc :-)

    Przede wszystkim sygnatura akt, z jaką częścią wyroku się nie zgadzasz,
    uzasadnienie, przedstawienie dowodów na obronę twojej tezy, powołanie
    świadków i co mają ich zeznania wykazać i czego się domagasz (innego wymiaru
    kary, uniewinnienia itp.)

    W twoim wypadku bronił bym, w tej kolejności kilu tez:

    Że ścieżka rowerowa jest źle oznaczona i zaprojektowana, co powoduje, że
    będąc uczestnikiem ruchu (poruszającym się z kierunku x w kierunku y) nie
    jesteś w stanie ani zauważyć oznaczenia jej początku, ani też nie ma sposobu
    aby zgodnie z zasadani PoRD opuścić jezdnię i bezpiecznie wjechać na ścieżkę
    rowerową. Tezę tą zakcentował bym w ten sposób, że rower to środek
    transportu jak każdy inny i służy do przemieszczania się w kierunku
    docelowym, a nie w takim, w jakim akurat projektant ścieżki sobie uroił. W
    tym celu dołączył bym dodatkowo zdjęcie tej ślepo zakończonej ścieżki w
    Białymstoku, co ma udowodnić, fakt, iż to że w okolicy jezdni znajduje się
    ścieżka rowerowa nie zawsze jest jednoznaczne z tym, że prowadzi ona do celu
    podróży, ba czasami poprowadzona jest ona bez celu.
    W związku z powyższym jeśli początek i koniec ścieżki nie znajduje się w
    miejscach umożliwiających bezpieczny zjazd z jezdni na ścieżkę rowerową
    oraz na końcu tej ścieżki bezpieczne włączenie się do ruchu celem
    kontynuowania jazdy w zadanym kierunku, to ciężko twierdzić, że dana droga
    posiada ścieżkę dla rowerów, gdyż ścieżka ta rozpoczyna/kończy się w taki
    sposób, że nie pozwala na dalszą kontynuację jazdy w tym kierunku w którym
    prowadzi droga. Nawiązując do tej argumentacji należy przyjąć, że w związku
    z art. 33 ust. 1a PoRD, w analizowanym przypadku nie wystąpiło wykroczenie z
    art. 97 kw, gdyż rowerzysta w związku z niewłaściwym oznakowaniem i
    projektem ścieżki rowerowej, po pierwsze nie miał wiedzy o istnieniu tej
    ścieżki, znajdującej się po dugiej stronie osi sześciopasmowej jezdni, a po
    drugie konstrukcja ścieżki uniemożliwiała zgodne z przepisami PoRD
    przemieszczenie się w kierunku wjazdu na daną ścieżkę rowerową.
    Podsumowując, nie można wymagać od rowerzysty aby skorzystał ze ścieżki
    rowerowej, o której wskutek złego oznakowania nie posiada on wiedzy ani
    możliwości skorzystania z tej ścieżki w sposób nie naruszający przepisów
    PoRD.

    art. 33 PoRD
    1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla
    rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący korzystając z drogi
    dla rowerów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i
    ustępować miejsca pieszym.
    1a. W razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych
    kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, z
    zastrzeżeniem art. 16 ust. 5, a jeżeli nie jest to możliwe - z jezdni.