    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 5 Jul 2011 12:31:17 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Mandat karny zaoczny - co to za cudo?

    On Mon, 4 Jul 2011, witek wrote:

    > na obrazku.
    >
    > na gorze masz numer sprawy i zaznaczone sprawa zakonczono.
    > Jakbys wszedł w szczegóły jak zakończona to byś pewnie sie dowiedział, że
    > umorzono z powodu niewykrycia sprawcy.

    Ale jak rozumiem idzie o drobiazg: o różnicę między niewskazaniem
    komu POWIERZONO pojazd, a niewskazaniem kto PRZEKROCZYŁ PRĘDKOŚĆ.
    Muszę przyznać, że wymaganie od przeciętnego obywatela aby wskazywał
    kto przekroczył prędkość jest dość srogim wymogiem.
    Przyznam również, że dziwi mnie Twoja teza jakoby taki wymóg istniał.

    Bo o ile wymaganie aby wskazać kierującemu któremu powierzono pojazd
    nie wymaga nadmiernych nakładów, co najwyżej na notesik i ołówek
    dla co bardziej zapominalskich, o tyle żądanie wskazywania kto
    przekroczył prędkość raczej będzie się wiązało ze sporymi inwestycjami.

    A przynajmniej tak to odbieram ;)

    > Poniewaz do właściciela samochodu wysłano pismo, które wg. nich nie wróciło,
    > wiec ukarali właściciela za niewskazanie sprawcy.

    NAPRAWDĘ jest przepis o obowiązku wskazywania SPRAWCY??

    Wydawało mi się, że Sejm wespół w zespół z ministrem mają dość
    rozsądku, aby uznać, że właściciel co najwyżej wskaże kierującego,
    a "organy" już będą sobie (ze wskazanym KIERUJĄCYM) dyskutowały
    sprawę słuszności lub niesłuszności zarzutów WOBEC NIEGO.

    Jakoś przeoczyłeś drobiazg: wymagasz, aby odbiorca pisma przyznał
    się ZA INNĄ OSOBĘ :) (że wykroczenie miało miejsce).
    IMVHO to *jest* spory błąd formalny.
    "Tak, Kowalski przekroczył prędkość, ja przyjmuję mandat".
    Bez sensu!
    Kara jest za to: "nie powiem że jechał Kowalski", a nie za
    to: "nie powiem że Kowalski przekroczył prędkość" - bo chyba
    oczywiste jest, że NIE POWIEM, skoro nie mam pojęcia?

    > sam fakt, ze poszło jako mandat zaoczny sugeruje, że chodzi o mandat dla
    > właściciela, a nie kierującego

    No to z jakiej paki pismo dotyczy PRZEKRACZAJĄCEGO PRĘDKOŚĆ, a nie
    kierującego?

    pzdr, Gotfryd