    From: "Konrad N.S." <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: MIESZKANIE problem
    Date: Sat, 12 Sep 2009 13:29:35 +0200

    Użytkownik " GK" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:h884ep$4n0$1@inews.gazeta.pl...

    > Mam nadzieję, że zauważyłeś, że "tracisz" część swojego majątku?

    tak, per saldo zostanę z mieszkaniem wartym circa 170tysięcy, a żona będzie
    mieć mA o wartości 260tysięcy.

    > Na razie
    > wszystko jest w porządku, ale kto zagwarantuje Ci, że żona nie zażąda
    > jeszcze
    > więcej?

    będzie mogła? na razie o to nie podejrzewany się wzajemnie, nikt nikogo, bo
    rozstajemy się w większej zgodzie i porozumieniu niż niejedno 'zgodne'
    małżeństwo.

    > Niżej ktoś proponuje Ci dokonywać wzajemnych darowizn przed rozwiązaniem
    > małżeństwa. Podatkowo jest to najtańszy sposób, ale nieco zagrażający
    > Twoim
    > interesom majątkowym. Sprawa na pierwszy rzut oka wydaje się prosta, ale
    > gdy
    > któraś ze stron zacznie świrować to druga może obudzić się bez żadnego
    > mieszkania, żadnego udziału itd.

    słyszałem o czymś takim, że jedno może skarżyć drugie (w przypadku
    darowizny) jak skarżenie za "niewdzięczność obdarowanego" - tylko nie
    wyobrażam sobie jak to można udowodnić, że ten obdarowany (nawet więszym
    majątkiem, droższym mieszkaniem) ma być wdzięczny?
    czy skarżąć się przed sądem na niewdzięczność obdarwoanego mam to
    argumentować np. że się nie uśmiechała po obdarowania? - wiem, ironizuję
    teraz, ale myślę sobie, że nastaąpiła darowqizna, rozstaliśmy się, to i nie
    ma co się "wdzięczyć czy odwdzięczać".

    > Zakładam, że wartość obu nieruchomości to
    > kilkaset tysięcy.

    tak, mA dla żony to 260 tysięcy, mB dla mnie to około 160-180 tsyięcy.

    > Przy takiej kwocie warto odżałować 500 czy 1000 zł i dać tę
    > sprawę do realizacji profesjonaliście.

    pomoc notariusza? parwnik zajumjący się rozwodami lub specjalista od spraw
    majątkowych? boję się (nie z chytrości!), że to chyba może kosztowac
    więcej...

    > A jeśli nie macie pieniędzy nawet na taksy notarialne i wiara w Waszą
    > dozgonną uczciwość jest spora to nic nie zmieniajcie we własności (prawach
    > rzeczowych). Zawrzyjcie między sobą umowy wyraźnie regulujące zarząd
    > obiema
    > nieruchomościami/.../

    nie, to odpada. kiedyś przyt żoneie, lub przy mnie pojawi się ktoś inny,
    jakaś osoba trzecia, i wolę, by te sprawy (mieszkań) zostały uregulowane
    teraz, skutecznie, do końca.

    bardzo dziękuję za twą pomoc i cenny głos w dyskusji.