    From: " GK" <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: MIESZKANIE problem
    Date: Wed, 9 Sep 2009 11:44:26 +0000 (UTC)

    Konrad N.S. <n...@o...pl> napisał(a):

    > jesteśmy małżeństwem, ma nastąpić rozstanie, rozwód lub separacja majątkowa
    > (na teraz dla nas bez znaczenia które).
    Co masz na myśli pisząc "rozstanie" i "separacja majątkowa"?
    Polskie prawo jako sposób rozwiązania małżeństwa przewiduje rozwód; separacja
    (bez przymiotnika "majątkowa") to niejako "zawieszenie" funkcjonowania
    związku małżeńskiego, nie jest to nic ostatecznego, w dalszym ciągu
    pozostajecie małżeństwem, zmienia się m.in. odpowiedzialność majątkowa.

    > 1. jak to zrobić?
    Mam nadzieję, że zauważyłeś, że "tracisz" część swojego majątku? Na razie
    wszystko jest w porządku, ale kto zagwarantuje Ci, że żona nie zażąda jeszcze
    więcej?

    Niżej ktoś proponuje Ci dokonywać wzajemnych darowizn przed rozwiązaniem
    małżeństwa. Podatkowo jest to najtańszy sposób, ale nieco zagrażający Twoim
    interesom majątkowym. Sprawa na pierwszy rzut oka wydaje się prosta, ale gdy
    któraś ze stron zacznie świrować to druga może obudzić się bez żadnego
    mieszkania, żadnego udziału itd. Zakładam, że wartość obu nieruchomości to
    kilkaset tysięcy. Przy takiej kwocie warto odżałować 500 czy 1000 zł i dać tę
    sprawę do realizacji profesjonaliście.

    A jeśli nie macie pieniędzy nawet na taksy notarialne i wiara w Waszą
    dozgonną uczciwość jest spora to nic nie zmieniajcie we własności (prawach
    rzeczowych). Zawrzyjcie między sobą umowy wyraźnie regulujące zarząd obiema
    nieruchomościami, w nich uregulujecie kwestię dokonywania opłat (Ty za
    mieszkanie wspólne, żona za mieszkanie Twoje) i możliwość dokonywania zmian w
    nieruchomościach bez zgody/za zgodą drugiej strony. Nie zabezpiecza to Twoich
    interesów do końca, ale to już Wasz wybór.

    GK