eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoLicencja na oprogramowanie w jęz. obcym / zwrot oprogramowania › Re: Licencja na oprogramowanie w jęz. obcym / zwrot oprogramowania
  • Data: 2008-06-19 22:00:58
    Temat: Re: Licencja na oprogramowanie w jęz. obcym / zwrot oprogramowania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 18 Jun 2008, Paweł wrote:

    > Mogę je kupić przez sieć płacąc kartą w zagranicznych sklepach internetowych
    > lub u pośrednika w Polsce.
    ^^^^^^^^^^
    [...]
    > Słyszałem, że kupując za granicą muszę się zgodzić na akceptację licencji w
    > języku obcym (wszakże kupuję w "innym kraju") ale czy nabywając ten sam
    > program w Polsce też?

    IMVHO trzeba rozważyć, czy nie występuje tu numer podobny do przypadku
    zakupu w komisie.
    Zauważ: napisałeś "u pośrednika", a nie "w sklepie".
    Czyli ten ktoś (pośrednik) *nie* nabył tego co sprzedaje "na dyspozycję
    w celu sprzedaży", lecz właśnie posredniczy - czyli ułatwia zawarcie
    umowy nabycia licencji, ale *nie* *ze sobą*, lecz ze sprzedającym!

    Komisy samochode np. "standardowo" wyłączają część swojej
    odpowiedzialności, zastrzegając że nie ponoszą odpowiedzialności
    za wady prawne.
    A umowa jest trójstronna: właściciel (sprzedający), komisant
    i nabywca. Z reklamacją o wady prawne odeślą do sprzedającego.
    Podejrzewam, że podobny mechanizm może zadziałać u pośrednika: "przecież
    to NIE JA dokonałem sprzedaży licencji na Pańską rzecz, ja tylko
    realizowałem pośrednictwo" :D

    > Co do sposobu przekazania programu, to fakt rozerwania folii (otworzenie
    > nośnika, zerwanie nalepki itp) jednoznacznie wskazuje na "skonsumowanie"
    > produktu

    AFAIR dostawcy tacy jak MS Polska (piszę "dostawcy", bo produkt
    niekoniecznie jest *wytworzony* przez odrębną od MS USA firmę
    MS Polska, fakt posiadania iluś-tam % akcji - w tym 100% - jest
    uboczny :)) akceptują zwrot po rozpakowaniu do stanu umożliwiającego
    zapoznanie się z licencją.
    Nie testowałem więc szczegółów nie znam, ale opisy gdzieś widziałem.

    > Zastanawia mnie czy gdzieś w prawach konsumenta jest zapis określający /
    > wyłączający prawa zwrotu wartości niematerialnych ("software")?

    Całiem sporo przepisów konsumenckich jest tak wyłączonych:

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=321
    +++
    1. Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalnoœci
    przedsiębiorstwa sprzedaży
    rzeczy ruchomej
    ---

    ...ale to trzeba w każdym przepisie z osobna sprawdzać :[

    pzdr, Gotfryd