  • Data: 2002-11-18 08:09:48
    Temat: Re: Licencja na czytanie książki [Re: WindowsOEM]
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 17 Nov 2002, Elita.pl wrote:

    >+ Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    >+ > Jak ty rozumiesz "wyczerpanie się prawa" ?
    >+
    >+ Ja rozumiem to tak, że uprawniony - np. autor- ma w ręku
    >+ egzemplarz utworu i dopóki nie dokona jego pierwszej sprzedaży
    >+ może decydować jak go rozpowszechnić i jak/ile na nim zarobić.
    >+ W momencie gdy dokona pierwszej sprzedaży wyczerpuje się w pełni

    OK. Choć literalnie to ustawodawca się nie popisał :(
    (korci mnie żeby dopisać...wiecie co ;))
    Przyznam - dla jasności - że dawniej byłem przekonany
    "siłą głosu narodu" :) do skutecznego narzucenia warunków
    OEM. Aż do którejś dyskusji w której z innego powodu
    rzuciłem okiem "co tam ostatnio NAPRAWDĘ napisali" ;)[1]

    Ostatecznie podważył "powszechne przekonanie" :] ów
    (wspominany) policmajster z radia :), no i czytając
    niektóre posty grupowiczów odniosłem wrażenie że tenże
    policmajster, choć tłumaczył lekko mętnie - to chyba
    bardziej czytał ustawę niż oni ;)

    Natomiast wątpliwości co do "pozaautorskich" wartości
    'OPROGRAMOWANIA' mi pozostały :)
    Inna sprawa, że teraz zaczynam się zastanawiać czy
    wartości "pozaautorskie" również nie są skutecznie
    wyłączone z wyłączenia od obrotu (wybaczcie... ale
    nie umiem krócej ująć :)) - tj. czy da się sprzedać
    np. buty i jednocześnie zakazać ich odsprzedaży :]
    Wyjdzie na to że mogę się mylić :>

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] przypomnę wyroki SN: "najpierw obowiązuje litera prawa,
    czyli to co ustawodawca zapisał - a nie jakie miał intencje.
    Intencje rozpatruje się dopiero jeśli z litery nie
    wynika rozstrzygnięcie" (jak to ktoś tu przypominał:
    "porzesłanki")