    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalnosc nagrania wideo
    Date: Thu, 2 Sep 2004 10:08:32 +0800

    In article <19rwz55camopp.1982mzcghtnqc$.dlg@40tude.net>, VB wrote:
    > Jestem studentem, pisze prace licencjacka nt. wspolczesnych formatow i
    > kompresorow wideo. Jako czesc praktyczna chce przygotowac porownanie
    > jednego materialu filmowego skompresowanego przez wszystkie opisywane
    > przeze mnie kompresory, a do tego potrzebuje material filmowy bardzo
    > dobrej, mozliwie idealnej jakosci. Samemu nie jestem w stanie
    > przygotowac takiego materialu, dlatego musze wykorzystac juz
    > istniejace, a z tych najbardziej nadaja sie filmy na DVD oraz
    > (zwlaszcza) wszelkie ich trailery w bardzo wysokiej rozdzielczosci,
    > ogolnie dostepne do pobrania w Internecie.

    Większość materiałów z DVD ma jakość wątpliwą lub niższą i MSZ kompletnie
    mija się z celem takiej pracy używanie tych materiałów. Przeciez one są
    już skompresowane. Znajdź kogoś kto ma kamerę DV z czym nie powinno być
    wielkiego problemu. Tam tez jest co prawda kompresja ale w porównaniu z
    mpeg2 to jakość jest jak bez zarzutu.

    > Czy moge legalnie wykorzystac fragmenty filmow badz cale trailery do
    > moich potrzeb ot tak? Kogo pytac o ew. zgode? Nie chcialbym miec
    > zadnych klopotow przez to ze uzyje nieodpowiedniego materialu
    > filmowego.

    MZ art. 27 Prawa Autorskiego:
    "Instytucje naukowe i oświatowe mogą, w celach dydaktycznych lub
    prowadzenia własnych badań, korzystać z opublikowanych utworów w oryginale
    i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów
    opublikowanego utworu."

    daje Ci taką mozliwość, ale pewności nie mam, bo to troszeczkę jednak inny
    przypadek. Jeśli miałbym tu cos doradzić to każda uczelnia ma prawnika i w
    czym jak w czym, ale w takich rzeczach orientowac się powinien. Niech ci
    promotor załatwi u niego wizytę. Alternatywnie, zwróć się bezpośrednio o
    zgodę do wytwórcy "trailera" - nie sądzę aby miał cokolwiek przeciwko bo
    to w końcu forma reklamy.

    Ale serio, przemyśl uzycie nieskompresowanego źródła (ile może kosztować
    30 min usług wideoofilmowania?) bo dla mnie będzie to poważny błąd
    merytoryczny :)

    --
    Marcin