  • Data: 2008-01-29 09:28:44
    Temat: Re: Legalnosc Windowsa a zmiana laptopa
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Przemek Komorniczak/Agencja Filmowa NEXT LEVEL wrote:
    > Witam grupe!
    >
    > Mam nastepujace pytanie... 3 lata temu kupilem Laptopa marki XXX z
    > legalnym oprogramowaniem, w tym Windows XP. Teraz nosze sie z
    > zamiarem kupna nowego laptopa tej samej marki XXX (xxx - zeby nie
    > robic reklamy) :) tyle ze teraz model jaki chce kupic sprzedawany
    > jest wylacznie z systemem Windows Vista, ktory mi nie badzo pasuje...
    > i tu rodzi sie moje pytanie:
    > Czy skoro kupilem/kupie drugiego laptopa od tego samego producenta to
    > czy moge LEGALNIE zastapic system VISTA z nowego laptopa systemem XP
    > ze starego lapotopa?

    To zależy.

    Jeśli:
    a) XP masz na płycie/partycji recovery, to nawet nie uda Ci się taki proces,
    bo instalator sprawdza, czy jest instalowany na sprzęcie, do którego został
    przywiązany - a nawet jeśli nie sprawdzi, to system nie wstanie, bo będzie
    miał od razu zainstalowane wszystkie sterowniki do starego komputera.

    b) Jeśli masz oryginalną płytę XP OEM, to zainstalowanie go na drugim
    komputerze stanowi złamanie licencji (umowy cywilnej), co raczej legalne nie
    jest.

    c) Jeśli masz oryginalną płytę XP BOX, to możesz bez problemu i legalnie
    zainstalować windows na drugim komputerze.

    Lepiej zrobisz jeśli kupisz notebooka bez systemu i dokupisz do niego
    Windows XP - wyniesie Cię góra 100 zł drożej, a będziesz miał wszystko w
    pełni legalne. Jeśli zaś myślisz perspektywicznie, to kup notebooka bez
    systemu i dokup system w wersji BOX - nie dosyć, że nie będziesz miał
    problemów teraz, to i za każdym razem podczas późniejszych modernizacji
    sprzętu. Wada - zapłacisz od 300 do 600 zł drożej.

    Ja dokupiłem Xp Home OEM do mojego Asusa, acz nie uciekałem przed Vistą,
    tylko chciałem mieć oryginalną płytę z czystym systemem a nie z systemem z
    zainstalowanymi tonami niepotrzebnych, kolorowo-landrynkowych helperów do
    wifi, bluetootha i tak dalej.

    > Pozdrawiam serdecznie...

    Takoż i ja -- Spook.

    --