    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalność Windows OEM
    Date: Wed, 2 Apr 2008 12:51:53 +0200

    On Wed, 2 Apr 2008, Andrzej Lawa wrote:

    > Olgierd pisze:
    [...]
    > A gdzie tam widzisz ustępy, punkty i litery?

    Do tego się nie wtykam ;)

    > I w ogóle dotyczy to naruszenia
    > autorskich praw majątkowych (które w przypadku programów obejmują
    > zwielokrotnianie, tłumaczenie, przystosowanie, rozpowszechnianie, użyczanie
    > itepe. - nie ma mowy o używaniu), a nie złamania umowy cywilnej zwanej
    > licencją.

    IMO nadinterpretujesz. IMO również ustawodawca mógł to ująć nieco
    czytelniej, wyrażnie dzieląc na "prawo do używania oraz *inne*
    prawa majątkowe".
    Mi koncepcja niezaliczania prawa do korzystania do praw majątkowych
    nie pasuje "od zawsze" (sprawdzić w archiwach), a jak chodzi o literę
    przepisu to IMO zaliczenie prawa do korzystania do praw majątkowych
    związanych z utworem wynika wprost z definicji z art. 17:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29#Oddzia.C5.82_2:_Autorskie_prawa_maj.C4.85tkow
    Oddział 2:
    Autorskie prawa majštkowe
    Art. 17.
    Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłšczne prawo
    do korzystania z utworu i rozporzšdzania nim [...]
    ---

    To, że *później* (w art. 41) ustawodawca wydziela szczególną postać umowy
    "zwaną licencją" dla umowy na prawo do korzystania, co pozwala (powiedzmy:
    wygodnie) posługiwać się tym rozróżnieniem np. dla celów określenia formy
    umowy IMO nie powoduje skreślenia prawa do używania z listy praw
    majątkowych.
    Ba, kryterium podziału, określające wymóg pisemności umowy, wcale
    nie jest poprowadzone po linii "używanie vs inne prawa", tylko wg
    "przekazania".
    Mi wychodzi, że jeśli autor *przekazuje* prawo do użytkowania (tj. sam
    już nie będzie użytkował), to mimo nieprzekazania jakiegokolwiek innego
    prawa umowa musi być pisemna...

    Pasuje?

    pzdr, Gotfryd