    From: r...@w...pl (Rogaleskoo)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalnosc Windows?
    Date: 9 Feb 2005 14:03:44 +0100

    Użytkownik witek napisał:

    > No i to jest własnie to co Microsoft skopał doskonale.
    > Pierwotnie wersje OEM systemu operacjnego miały być sprzedawane z
    > komputerem. Kopie się komputer, albo starzeje i go wyrzucasz, to
    > wyrzucasz go razem z systemem operacyjnym. Nie można było takiego
    > systemu przenieść na nowy komputer. I tu sprawa była czysta.

    prawda

    > Z chęci zysku microsoft zezwolił na sprzedawania wersji OEM z dowolnym
    > elementem systemu komputerowego, czyli z myszką. Potem tego zabronił,
    > ale galimatias został.

    nie dokońca zabronił - kolejny pomysł polegał na tym, ze mozna było
    kupić OEM z urządzeniami niebędącymi peryferami czyli cd rom, procek,
    płyta gł, flopp i take tam. Kolejny pomysł i chyba ostatnii mówi, że
    można kupić z elementem, bez którego system nie będzie poprawnie działał
    czyli teoretycznie z cdromem, flopem, procesorem, pamięcią, płyta
    główną, klawiaturą, myszką, monitorm, kartą grafiki i dyskiem. Pewnie
    jeszcze można dopisać parę rzeczy ale nie o to tu chodzi.

    > Interpretacja Microsoftu jest taka, ze wolno ci tak zakupioną wersję OEM
    > zainstalować jeden raz na dowolnym komputerze,

    >na ktorym masz nakleić naklejkę.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    gdzie tak jest napisane?

    > Potem już tego systemu na inny komputer przenosic nie można było.

    prawda i nadal nie można.

    > Na pytanie co z legalnością jak się myszka zepsuje? Tego nie wie nikt.
    > Podejrzewam, że nic, tak długo jak dugo będziesz miał naklejkę na
    > komputerze z tego windowsa (no i może dla świetego spokoju, jakiś dowód,
    > pokazujący, że tem OEM kupiłeś ze sprzetem).

    legalność OEM'a konczy się w chwili gdy:
    tracisz fakturę na zakup
    tracisz oryginalny nośnik
    tracisz certyfikat legalności (naklejka z hologramem dawniej książkę z
    nalejonym certyfikatem lub sam certyfikat (dotyczy DOS'a))
    wymiana płyty gł. (np. po upłynięciu gwarancji psuje się).

    Zgodnie ztym co mówią ludzie z działu licencji w MS to możesz sobie
    wymienic wszystko w kompie aby płyta główna została sie ta, na którą
    "zainstalowałeś" SO.

    Co prawda są to wymysły
    > microsoftu, ale jakby chcieć się trzymać licencji, to po prostu trzymaj
    > gdzieś te papierki na wszelki wypadek. Lepiej mieć trochę papierów niż
    > udowadniać że się jest wielbłądem i wyciągać komputer z sądowego
    > depozytu przez dwa lata.

    Wymysły są różne i różnie instytycje wymyślają sobie coraz to lepsze
    wymysły. Symantec twierdzi iż legalne oprogramowanie np. antywirus jest
    do czasu gdy zgubisz sobie książkę od programu lub np. sprzątaczka z
    utylizuje pudełko od programu. (Choć ostatnio wprowadzili klucz produktu
    dla antyvirusa).

    > Więc moja rada. Kup normalnego windowsa, a nie OEM i będziesz miał spokój.

    I tak i nie.
    W wersjach od XP w górę zmaina płyty glownej komputera pociąga za sobą
    konieczność ponownej aktywacji SO a co dalej oznacza konieczność
    kontaktu z MS w celu wykonania zmian w bazie aktywacji. Oczywiście
    kłopotów jest mniej a możliwości więcej ale "smród pozostaje".

    Pozatym pełna wersja jest znacznie droższa i nie zawsze sie opłaca taki
    zakup.

    W wypadku zakupu powyżej 5-u kompów opłaca się wykupić Licencje i nośnik.

    Pozdrawiam

    Rogaleskoo

    ---
    Baza sygnatur wirusow (VPS): 0506-0, 2005-02-08
    Przetestowano na: 2005-02-09 14:04:26