    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalna muzyka - bez opłat?
    Date: Tue, 30 Nov 2004 08:27:34 +0800

    In article <cog1b3$hd$1@news.onet.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Zakładam, ze właściciel sklepu - załóżmy z butami - chce odtwarzać legalnie
    > muzykę. Obecnie powinien wnieść opłaty do STOART i ZAIKS. Ale właściciel
    > poszerza swą ofertę o sprzedaż wyrobów RTV. Stawia jedno radio z ceną
    > załóżmy 200% rynkowej, by łatwo klienta nie znaleźć przypadkiem (bo w tym
    > wypadku, to jedynie kłopot), a następnie przystępuje do prezentacji
    > rzeczonego urządzenia w celu jego sprzedaży. A prezentację ową prowadzi
    > poprzez odtwarzanie muzyki z radia.
    [..]
    > Zgodnie z art. 33(4) Prawa Autorskiego "Wolno korzystać z utworów w związku
    > z prezentacją lub naprawą sprzętu." Jest to tzw. dozwolony użytek, więc nie
    [..]
    > Jakieś słabe punkty?

    W zasadzie nie, ale w PA jest trochę ogólnych stwierdzeń w stylu "nie może
    naruszać słusznych interesów twórcy" i MZ dość ciężko wyrokować jak się do
    takiej sytaucji odniesie sąd. Z tego co mi się wydaje, powinien on się
    raczej kierować bardziej tym, jaki jest cel istnienia danych zapisów
    ustawowych niż co wynika z ich literalnego brzmienia, a wtedy może nie dać
    wiary sprzedawcy, że chciał sprzedać to radio i tylko w tym celu
    dokonował prezentacji :)

    --
    Marcin