  • Data: 2004-01-05 18:28:41
    Temat: Re: Lawa
    Od: Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Problem w tym, że ławnicy _generalnie_ nie mają pojęcia o _prawie_.

    I o to chodzi. Oni mają być takimi nie znającymi się dlategfo
    ławnikeim nie może być sędzia, prokurastor, policjant itp.

    > ławnicy kompletnie niepotrzebni. Jak
    Opinia zbyt daleko idąca.

    > chcemy mieć udział społeczeństwa w procesach, to sobie stwórzmy
    ławę
    > przysięgłych, najlepiej na kształt amerykańskim, i "lobby" ławnicze
    będzie
    > szczęśliwe.

    Tamci ławnicty też zupełnie nie znają się na prawie. To totalni
    amatorzy. Tyle że są jedynie sędziami faktu, nasi ławnicy są zaś też
    sędziami prawa. Ale w UK są np. tzw. sędziowie pokoju którzy
    jednoosobowo rozstrzygają drobne sprawy mimo że tez nie są
    prawnikami :)

    > Heh, bo sędzia nie powinien się zajmować nauczaniem ławników,
    tylko
    > sądzeniem. A poza tym po co ławnicy mają oglądać akta, skoro w
    większości
    > przypadków i tak nie zrozumieją, co pełnomocnik oskarżonego czy
    prokurator
    > piszą?

    Nie chodzi mi o to że sędzia ma ich uczyć prawa tylko ma np. opisać
    im stan faktyczny sprawy kiedy ławnik przychodzi na proces w jego
    połowie i objaśnić zasadnicze kwestie prawne

    A w aktach typowgo tekstu prawniczego jest nie tak dużo. Większość
    to dowody (zeznania, wyjaśnienia, dokumenty) pisane w gruncie rzeczy
    zwykłym językiem

    > Czyli identycznie jak prokuratorzy ;]]

    Niestety

    -> http://usenet.pomocprawna.info