    From: spp <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: L4 a kilka miejsc pracy
    Date: Tue, 24 Apr 2012 13:11:30 +0200

    > Poza tym, ZUS płaci dopiero po miesiącu, nie?
    >
    > Ale nie o tym w sumie mowa teraz... Mowa o tym, czy mi coś grozi za to,
    > że nie brałem przez lata nigdy L4 i chorowałem tylko w pracy etatowej.

    Nic.

    > Oraz druga sprawa, to opisany przeze mnie problem ,,co można na L4
    > etatowym robić w ramach swojej DG''. Czy księgowość (chyba tak, bo to
    > jest obowiązek, nie praca)? Czy wystawiać faktury?

    "W praktyce nierzadko stwierdza się, że osoba prowadząca działalność
    gospodarczą w czasie korzystania ze zwolnienia nadal podpisywała
    dokumenty związane z działalnością swojej firmy. Powstają wówczas spory,
    czy może być to zakwalifikowane jako wykonywanie pracy zarobkowej,
    skutkujące utratą zasiłku chorobowego. Innymi słowy, czy samo
    podpisywanie dokumentów stanowi pracę zarobkową. Orzecznictwo sądów nie
    jest w tym zakresie jednolite. Także stanowisko Sądu Najwyższego było
    zmienne, choć obecnie dominuje w nim pogląd, iż wykonywanie
    formalnoprawnych czynności, do jakich jest zobowiązany ubezpieczony jako
    pracodawca, czy podpisanie w trakcie zwolnienia lekarskiego dokumentów
    finansowych nie powodują utraty prawa do zasiłku chorobowego (wyroki SN
    z: 7 października 2003 r., II UK 76/03, OSNP 2004/12/247 i 17 stycznia
    2002 r., II UKN 710/00, OSNP 2003/ 20/498). Podobnie wskazywał Sąd
    Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 6 maja 2009 r., stwierdzając, że "przy
    stosowaniu art. 17 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. należy odróżnić
    pracę zarobkową wykonywaną w ramach działalności gospodarczej przez
    osobę jednoosobowo prowadzącą tę działalność, od czynności
    formalnoprawnych, do jakich jest zobowiązana jako pracodawca. Trudno
    bowiem zgodzić się ze stanowiskiem, że w okresie korzystania ze
    zwolnienia lekarskiego dokonanie wszelkich czynności, jakich wymaga
    prowadzenie działalności gospodarczej, powoduje utratę prawa do zasiłku
    chorobowego" (II UK 359/08, niepubl.).

    A zatem wykonywanie przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą w
    okresie orzeczonej niezdolności do pracy czynności formalnoprawnych
    związanych z posiadanym przez nią statusem pracodawcy nie może powodować
    utraty prawa do zasiłku chorobowego. Podobnie wskazywał Sąd Najwyższy w
    wyroku z 5 czerwca 2008 r., podnosząc, że "samo podpisywanie faktur i
    innych dokumentów niezbędnych do prowadzenia działalności w sytuacji,
    gdy nie ma możliwości jej zawieszenia w okresie pobierania zasiłku,
    można uznać za działalność, która nie ma zarobkowego charakteru" (III UK
    11/08, OSNP 2009/21-22/292).

    Czy odbierać telefony
    > od klientów i podzlecać podwykonawcom?

    A czymże się to różni od normalnej pracy gdy nie ma L4?

    --
    spp