    From: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kupno samochodu a komornik.
    Date: Sat, 6 Jul 2002 12:06:13 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@as.zetosa.com.pl

    "Cezar" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    news:ag3ioi$7ja$1@sunflower.man.poznan.pl...

    > Stał w komisie, ale kupiłem go od innej firmy przez ogłoszenie.

    To też co innego.

    > No tak, ale zanim bym go zarejestrował, to tak ze 2 lata musiałbym pewnie
    > poczekać :((

    Ale ty miałeś oryginalne dokumenty, więc nie było podstaw do odmowy.

    > Okazało się, że komornik nie przesłał wcześniej umożenia (bo mu się pewnie
    > nie chciało). Wysłał je dopiero po mojej interwencji. Czy nie istnieje
    jakiś
    > okres na przesłanie takich informacji przez komornika? Sprawa była
    zamknięta
    > już miesiąc temu.

    Komornik powinien zrobić to niezwłocznie. A nie przesłał bo pewno ma taki
    porządek w papierach.

    > Udzielili dopiero pod silnym naciskiem.
    > Jeśli chodzi o stronę, to zarówno komornik jak i WK twierdzą, że nią nie
    > jestem w przypadku kwestii zajęcia przez komornika.

    Jak widać, ani komornik ani WK nie znają art. 848 KPC. Chyba że samochód nie
    został wcześniej zajęty.

    > W toku ustaleń wyszła jeszcze jedna kwestia. Otóż okazało się, że
    > sprzedający coś kombinował miesiąc temu - okazał komornikowi fakturę
    > sprzedaży samochodu innej osobie (przypuszczam, że znajomemu który
    > faktycznie użytkował samochód już wcześniej). Oczywiście dowiedziałem się
    > tego właśnie od komornika. Nie wiem jaki sprawa wygląda w tej chwili, a
    > chciałbym jakoś zabezpieczyć się na wypadek roszczeń "tego trzeciego",
    gdyby
    > okazało się, że on kupił samochód, ale auto nie zostało mu wydane i go nie
    > przerejestrował.

    Wydanie nie jest potrzebne do przeniesienia własności w tym wypadku. Jeżeli
    rzeczywiście umowa taka została zawarta, wówczas właścielem jest ta druga
    osoba. Ty mogłeśnabyć własność tylko w drodze 169 KC.
    Co do zarejestrowania: brak takiego nie wpływa na kwestie własności.

    > W tej chwili prawdopodobnie wspólnie oferowali samochód do
    > sprzedaży, ale nie wiem jakim cudem przez firmę. Przecież sprzedający nie
    > mógł wprowadzić auta fikcyjne na stan firmy. Jak w ogóle sprawdzić kto
    jest
    > w rzeczywistości właścicielem auta?

    Skontaktuj się ze sprzedającym.

    > Czy powinienem się tym przejąć, czy po prostu zarejestrować samochód i
    > zapomnieć o sprawie?
    > A może najlepiej zaraz po zarejestrowaniu sprzedać go, żeby już nie wyszły
    > żadne kwiatki?

    Jeżeli go sprzedaż i nie poinformujesz kupującego o tym, co się działo
    teraz, a wyjdą potem kwiatki, to kupujący będzie mógł się uchylić od umowy.

    POZD
    MAX