eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKto odpowiada (majątkiem) za błędy rodziców i jak się uchronić? › Re: Kto odpowiada (majątkiem) za błędy rodziców i jak się uchronić?
  • Date: Sun, 10 Apr 2011 00:15:53 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kto odpowiada (majątkiem) za błędy rodziców i jak się uchronić?

    W dniu 09.04.2011 22:40, Piotrek (początkujący) pisze:

    > Matka prowadzi własną firmę, ale co, jeśli dajmy na to, w rozliczeniach z
    > fiskusem pomyli się
    > (np. na bardzo dużą kwotę, której nie będzie mogła spłacić)? Co mogłoby to
    > oznaczać dla mnie?

    Mniejszy ewentualny spadek.

    > JA
    >
    > Ja chcę się usamodzielnić i uniezależnić od rodziców.
    > Chcę otworzyć własną firmę i zacząć pracować na własny rachunek.

    I nie masz pojęcia o tak podstawowych sprawach z zakresu kodeksu
    cywilnego? To bardzo niebezpieczne.

    > Przed założeniem firmy, będę musiał zainwestować w bardzo drogi, jak na moje
    > możliwości, sprzęt, na którym będę pracował. Przez ten czas będę się uczył
    > jego praktycznej obsługi. Później założę firmę, abym mógł wykonywać zlecenia.

    Z reguły lepiej jest kupować sprzęt "na firmę" - jest więcej możliwości
    nabycia (np. leasing) i więcej możliwości odliczania od podatków.

    [ciach]

    > Mam do Państwa pytanie: czy na takim człowieku, jak ja, ciąży materialna
    > odpowiedzialność za takie błędy rodziców, jak:
    >
    > zaciągnięte w bankach kredyty?
    > zgubione lub skradzione dokumenty?
    > (z których złodziej robi użytek np. wykupując abonament płatnej telewizji)
    > lub inne (jakie?)

    A czy są ubezwłasnowolnieni i ty jesteś ich opiekunem?

    > Pytanie 2.
    > Generalnie, jakie konsekwencje będę musiał ponieść, jeśli ktoś (bank, nadawca
    > płatnej telewizji, fiskus itp.) będzie chciał odzyskać od rodziców pieniądze
    > teraz

    Żadne.

    > lub po ich śmierci?

    Odrzucasz spadek i masz w nosie ich majątek - czy to na plus, czy na minus.

    Wariant 2: dziedziczysz z dobrodziejstwem inwentarza i w najgorszym
    przypadku wychodzisz na zero.

    > Jakie konsekwencje będę musiał ponieść, jeśli rodzice okażą się niewypłacalni?

    Za ich osobiste zobowiązania nie odpowiadasz.

    > Jakie znaczenie dla tych konsekwencji będzie miał fakt, że aktualnie z nimi
    > mieszkam?

    Generalnie lokatorzy odpowiadają solidarnie za zobowiązania związane z
    czynszem.

    > Pytanie 3.
    > Matka mnie straszy, że wszystkie pożyczone przez ojca pieniądze będę musiał
    > spłacać:

    I z takim pojęciem o prawie prowadzi firmę???

    [ciach]

    > A co, jeśli pewnego dnia komornik naprawdę zapuka do naszych drzwi?
    > Rodzice nie posiadają praktycznie niczego, ja miałbym ten swój sprzęt... Co wtedy?

    Trzymaj dowody zakupu. Warto też trzymać ten sprzęt w zamykanym na klucz
    w pomieszczeniu niedostępnym dla reszty lokatorów - odpada argument, że
    coś było w posiadaniu dłużnika.

    Może warto by oficjalnie wynająć wydzielony fragment lokalu "na firmę"?
    Dodatkowa korzyść: kolejny kosz do odliczenia.

    > Pytanie 5.
    > Czy komornik zwróci uwagę na fakt, że zakupu tego sprzętu dokonałem za własne
    > pieniądze?

    Ważne jest kto jest właścicielem oraz posiadaczem rzeczy ruchomych.

    > Czy wtedy mi go nie zabierze? Z drugiej strony, jak udowodnię mu to, że zakupu
    > dokonałem za własne pieniądze? Miałbym przecież tylko paragon ze sklepu.

    Jest taki dokument zakupu co to się nazywa "faktura". Tam są podane dane
    nabywcy. Problem rozwiązany.

    [ciach]

    > Pytanie 7.
    > Generalnie, nie chcę być materialnie odpowiedzialny za błędy swoich rodziców.
    > Co muszę zrobić, aby nie być?

    W razie ich zgonu odrzucić spadek lub przyjąć go z dobrodziejstwem
    inwentarza.