  • Data: 2007-02-09 00:07:25
    Temat: Re: Kto mi pomoże? (długie)
    Od: tg <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    SDD napisał(a):
    > Użytkownik "Mały" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > No dla mnie normalna procedura jest taka, ze piszesz do nadawcy co i jak, Ty
    > dostajesz kase od nadawcy co do groszai na tym Twoja rola konczy sie (jesli
    > to Allegro mozesz jeszcze wystawic np. neutrala) (co do grosza) a firma
    > kurierska dostaje z ubezpieczenia.

    wrong answer.

    W razie gdy rzecz była przesyłana przez przewoźnika, a zatem znajdowała
    się przez jakiś czas w dzierżeniu osoby trzeciej (przewoźnika lub
    spedytora), na kupującym, jako odbiorcy przesyłki, ciąży obowiązek nie
    tylko zbadania jej stanu z zachowaniem wymagań co do czasu i sposobu,
    ale i dokonania wszelkich czynności dla zabezpieczenia roszczeń
    przeciwko przewoźnikowi w szczególności w sytuacji, gdy okoliczności
    wskazują na to, że ubytek lub uszkodzenie rzeczy nastąpiło w czasie
    przewozu, co uzasadnia odpowiedzialność przewoźnika lub ubezpieczyciela.

    Tak więc reasumując, na kupującym ciąży obowiązek dokonania wszelkich
    czynności dla zabezpieczenia roszczeń przeciwko przewoźnikowi.

    Moment wydania rzeczy decyduje także o przejściu niebezpieczeństwa
    (ryzy?ka) przypadkowej (czyli wynikłej z przyczyn nieobjętych
    odpowiedzialnością żadnej ze stron) utraty lub uszkodzenia rzeczy, a
    to zgodnie z regułą casum sentit dominus (uchwała SN z 20 czerwca 1983
    r., III CZP 25/83, OSNCP 1984, nr 2-3, poz. 21).

    Skutki przejścia niebezpieczeństwa (ryzyka) przejawiają się najbardziej
    dobit?nie w sytuacji unormowanej w art. 544; jeżeli mianowicie rzecz
    ulegnie utracie lub uszkodzeniu w czasie przewozu, sprzedawca jest w
    zasadzie wolny od odpowiedzial?ności wobec kupującego, który powinien
    zapłacić cenę za rzecz w stanie takim, w jakim znajdowała się w chwili
    powierzenia jej przewoźnikowi, chyba że utrata lub uszkodzenie nastąpiły
    z przyczyn objętych odpowiedzialnością sprzedawcy (np. nie?należyte
    opakowanie do transportu).

    Konwencja CMR normując zasady odpowiedzialności przewoźnika (za
    przesyłkę, nie określa, kto jest legitymowany do dochodzenia
    odszko?dowania - nadawca czy odbiorca. Decydują o tym ogólne zasady
    odpo-wiedzialności odszkodowawczej, a więc m.in. zasada, że uprawnionym
    do uzyskania odszkodowania jest ten, kto poniósł szkodę podlegającą
    napra?wieniu.

    Mam nadzieję, iż tyle wystarczy.