  • Data: 2004-09-16 19:25:10
    Temat: Re: Ksiadz, nagrobek i 10%
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name> szukaj wiadomości tego autora

    On 16/09/2004 11:40, Rodrig Falkenstein wrote :

    > Istnieje. Cmentarz parafialny, więc to proboszcz decyduje co wolno tam
    > robić. A 10% jest zwyczajowe. Postaw tańszy nagrobek. Zmarłemu to już nie
    > pomoże, a żywym pieniądze się przydadzą. NIgdy nie rozumiałem ludzi
    > stawiających kosztowne nagrobki.

    Kwestię reguluje ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w
    Rzeczypospolitej Polskiej.

    Relewantny przepis to art. 45.

    Art. 45. 1. Parafie mają prawo posiadania, zarządzania oraz zakładania i
    poszerzania cmentarzy grzebalnych.
    2. Przepis ust. 1 ma również zastosowanie do zakonów lub ich domów w
    odniesieniu do wyodrębnionych cmentarzy zakonnych.
    3. W miejscowościach, gdzie nie ma cmentarzy komunalnych, zarządy
    cmentarzy umożliwiają pochowanie na cmentarzach, o których mowa w ust.
    1, na równych prawach także innych zmarłych.
    4. Przepisy ust. 1-3 nie naruszają ogólnych przepisów o cmentarzach i
    chowaniu zmarłych, o planowaniu przestrzennym oraz o ochronie gruntów
    rolnych i leśnych.

    Więc gdyby proboszcz żądał 10% od nie-katolików, to (chyba) nie miałby
    prawa tak czynić. W przeciwnym razie chyba nie (no chyba, że jest jakiś
    nieznany mi przepis szczególny).

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed