  • Data: 2003-10-25 20:37:56
    Temat: Re: Kradzież
    Od: Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Skoro tak twierdzisz. Ja tam się nie spotkałem. Nie wiem, jak to
    miałoby
    > wyglądać, co to właściwie oznacza.

    Na początek służę przepisem:

    Art. 46. § 1. W razie skazania za przestępstwo spowodowania śmierci,
    ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, naruszenia czynności narządu ciała
    lub rozstroju zdrowia, przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w
    komunikacji lub przestępstwo przeciwko środowisku, mieniu lub
    obrotowi gospodarczemu, sąd, na wniosek pokrzywdzonego lub innej
    osoby uprawnionej, orzeka obowiązek naprawienia wyrządzonej szkody
    w całości albo w części; przepisów prawa cywilnego o przedawnieniu
    roszczenia oraz możliwości zasądzenia renty nie stosuje się.
    § 2. Zamiast obowiązku określonego w § 1 sąd może orzec na rzecz
    pokrzywdzonego nawiązkę w celu zadośćuczynienia za ciężki
    uszczerbek na zdrowiu, naruszenie czynności narządu ciała, rozstrój
    zdrowia, a także za doznaną krzywdę.

    >Wygląda faktycznie na prostsze, ale po co
    > w takim razie ustawodawca pozostawia powództwo adhezyjne?

    Fakt że zostawił.
    Może m.in. dlatego że art. 46 stosuje się jedynie do niektórych
    rodzajów przestępstw (patrz wyżej) a pozew adhezyjny do wszystkich
    przestępstw.

    Poza tym art. 46 k.k. pod jednym względem idzie dalej bo nie stosuje
    się przepisów o przedawnieniu roszczenia

    Jeśli bardzo Cię to dręczy to chyba byłoby na miejscu zajrzeć np. do
    uzasadnienia projektu kpk z 1997 r. albo komentarza

    Nasz autor wątku został pokrzywdzony przestępstwem przeciwko
    mieniu a zatem jak najbardziej łapie się na art. 46 k.k.

    -> http://usenet.pomocprawna.info