  • Data: 2011-01-06 00:03:17
    Temat: Re: Koszty kontroli skarbowej
    Od: PMG <p...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-01-04 21:10, Mruk pisze:

    Z góry zastrzegam, że nie znam się na podatkach, jestem tylko zwykłym
    przedsiębiorcą.

    > Urząd upiera się jednak, że chce wyciągi bankowe. Przedsiębiorca
    > zgłasza się do banku po wyciąg. Bank informuje, że wydruk wyciągu za
    > 2006 roku kosztuje 10 złotych od strony. Bank ładnie obliczył, że
    > wyciąg za 2006 rok liczy sobie 3200 stron (tysiące mikro wpłat od
    > klientów z allegro) i koszt wydruku wyniesie 32 tys złotych.

    Jako przedsiębiorca - podatnik masz obowiązek prowadzenia ksiąg, różnych
    ewidencji i rejestrów. Formalnie więc masz jakiś rejestr operacji
    bankowych - właśnie te zrzuty. Z praktyki: poprosiłbym urzędniczkę o
    wskazanie przepisu który określa formę prowadzenia rejestru czy
    ewidencji operacji na rachunku bankowym. Być może jest taki przepis,
    tego akurat nie wiem. Jak na razie mam wyciągi. Jeżeli takiego przepisu
    nie ma to należy przyjąć, że to co masz spełnia jej wymagania.

    > Urzędniczka US daje przedsiębiorcy do wypełnienia pełnomocnictwo
    > (druk). Na bazie pełnomocnictwa podobno US sam poprosi bank o
    > niezbędne dane.
    >
    > Pytania:
    >
    > 1. czy trzeba podpisać takie pełnomocnictwo ? (bez sensu, jak daje to
    > pewnie nie trzeba)

    To się chyba nazywa "upoważnienie". Możesz nie podpisywać.

    > 2. Czemu US sam nie może ustalić w banku co trzeba ? Koszty druku? Jak
    > przedsiębiorca da pełnomocnictwo to US wystąpi w swoim imieniu czy w
    > imieniu przedsiębiorcy ?

    US może sam. Bez Twojego upoważnienia potrwa to tylko dłużej, patrz art
    182, 183 op

    > 3. kto zapłaci za wydruk? Przedsiębiorca ?

    Generalnie koszty przeprowadzenia dowodu w postępowaniu podatkowym
    pokrywa Skarb Państwa za wyjątkiem sytuacji gdy między innymi (Art 267 op):
    - ty wnosisz o przeprowadzenie dowodu
    - koszty wynikają wskutek zatajenia lub nieprzedstawienia dowodu
    - złożysz wyjaśnienia niezgodne z prawdą

    > 4. Czy to nie lekka przesada oczekiwać od przedsiębiorcy pokrywania
    > takich kosztów ?

    No, lekko nie jest.

    > 5. jakaś podstawa prawna aby wymigać się od zapłaty za ten druk w
    > banku ? Nie może sobie US wyjąć to z banku bez kosztów lub płacąc
    > samemu za np. wersję elektroniczną ?

    Jeśli zostaniesz obciążony kosztami to w drodze postanowienia na które
    przysługuje zażalenie. Jeżeli mimo wszystko zostaniesz obciążony i nie
    będziesz w stanie uiścić kosztów to na Twój wniosek, za przeproszeniem
    organ może umorzyć je w części lub w całości.