  • Data: 2009-06-10 14:08:14
    Temat: Re: Korepetycje - podatki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 8 Jun 2009, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

    > nieustannie poszukuję jakiegoś uproszczonego sposobu na dorabianie w sposób
    > nierozganizowany sum rzędu 100-150 zł z jak najmniejszą biurokracją, ale
    > nikt nie potrafi mi wskazać takiego sposobu.

    Jedynym w miarę "pewnym" sposobem, znaczy nie powodującym ryzyka
    utknięcia w gmatwaninie sprzecznych interpretacji (co może skończyć
    się np.postępowaniem podatkowym za 5 lat) jest skorzystanie
    z pośrednictwa "firmy" - może być osoba prowadząca jakąkolwiek
    DG.
    Jest w miarę dobrze uregulowana sprawa opłacenia składek ZUS i podatków
    w takim przypadku, przy "odpowiednich" zarobkach z umowy o pracę
    ZUSu nie ma, a przychód zaliczany jest do odrębnego źródła "umowy
    osobiste".
    Oczywiście powoduje to kilka komplikacji jak chodzi o *kwoty* :)
    1. pośrednik będzie chciał parę zł "za przekładanie papierków".
    Nie dziwota.
    2. Trzeba wyjaśnić sprawę VAT. Jeśli takie "dokształcanie" nie
    jest zwolnione z VAT, to klient płaci drożej o tenże VAT :>,
    a jeśli jest zwolnione to jeszcze gorzej - bo trzeba znaleźć
    prowadzącego DG który sam korzysta ze zwolnienia, inaczej
    nikt sobie nie weźmie na głowę rozliczania "proporcji" skoro
    nie musi.

    Tak BTW - przypuszczam że sprawa "małych umów" jest w .pl *celowo*
    nie uregulowana (przynajmniej: jasno uregulowana).
    Pewnie ustawodawca się obawia, że część najmniejszych przedsiębiorców
    działałaby pod przykrywką tej formy (starając się ujść przed
    "karzącą ręką ZUSu" :>).
    Tym że skutkuje to całkiem sporą działalnością w "szarej strefie"
    (czyli "bez kwitków") najwyraźniej nikt się nie przejmuje.

    pzdr, Gotfryd