  • Data: 2022-02-24 13:01:38
    Temat: Re: Korelacja
    Od: Olin <k...@a...w.stopce> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 24 Feb 2022 06:17:31 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Pewien rolnik dostawał sraczki w
    > okresach suszy. Jest tu korelacja z szuszą czy z towarzyszącą jej
    > temperaturą w tym wody w studni, która powodowała rozwój bakterii?

    No właśnie o tym pisałem. Może zdarzyć się korelacja pozorna "sraczka vs
    susza". Tutaj ukrytym parametrem jest temperatura wody w studni. Sprawę
    można zbadać korelując liczbę wizyt w wychodku dziennie z temperaturą i
    opadami. Dla temperatury powinno być lepiej.

    Wikipedia powiada:
    "Wśród statystyków jako przykład podawana jest anegdota o tym, że wykryto
    istotną statystycznie dodatnią zależność pomiędzy liczbą bocianów
    przypadających na km? w danym skupisku ludzkim, a przyrostem naturalnym na
    tym obszarze. Oczywiście nie dowodzi to, że bociany przynoszą dzieci. Na
    wsi jest średnio większy przyrost naturalny i czasem żyją tam bociany. W
    mieście przyrost jest mniejszy i nie ma bocianów. Istnienie trzeciej
    zmiennej - miasto / wieś, skorelowanej zarówno z liczbą bocianów, jak i z
    przyrostem naturalnym powoduje powstanie zależności także tamtych dwóch
    zmiennych."
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zale%C5%BCno%C5%9B%C4%
    87_zmiennych_losowych#cite_note-3

    Shrek głosi, że tą trzecią zmienną są sowieckie zabory, tyle że jakoś
    dziwnie nie chcą się korelować ze zgonami:
    https://drive.google.com/file/d/1VN1fwmBDzwD3UHprUVD
    OmurHlg4HObMb/view

    A tu coś dla szurnetu:
    https://joemonster.org/art/29868
    Będą mieli oręż w ręku do walki z nieogarniętymi naukowcami.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
    i absolutnie prawdziwe"
    Oscar Wilde

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/