  • Data: 2022-02-13 00:04:27
    Temat: Re: Korelacja
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2022-02-12, Shrek <...@w...pl> wrote:
    > No i super. Tylko że po pół roku jest już homeopatyczna. Więc po pół
    > roku szczepionka _nie_działa_ (przypomnę po raz kolejny - wbrew mądrości
    > etapu, od zawsze efektywność szczepionke oceniało się przeciw
    > _zachorowaniu_). A teraz proszę powiedz na głos, że szczepionka przyjęta
    > w schemacie podstawowym po pół roku nie działa:P

    Myślę, że niepotrzebnie się tłuczecie, bo problem nie w tym, jak długo
    jest efektywna, a w złym PRze (od tego się ta dyskusja zaczęła).
    Rozbudzono określone oczekiwania, albo inaczej, nie zrobiono
    wystarczającej korekty oczekiwań. Najpewniej wynikało to z doświadczeń z
    wcześniejszymi szczepionkami gdzie odporność potrafi utrzymywać się
    latami. Szczepionki przeciwko polio, wściekliznie, ospie prawdziwej, i
    wielu innych dają odporność na lata, jeśli nie na całe życie.

    Oczywiście wynika to m.in. ze stabilności danego patogenu, ale przecież
    znano często mutujące wirusy i spodziewano się tego w przypadku
    covida-19. Tymczasem na
    https://www.cdc.gov/vaccines/vac-gen/immunity-types.
    htm nadal można
    przeczytać: "Active immunity is long-lasting, and sometimes life-long."

    Tężec i błonica, 10 lat, to jest nazywane long-lasting
    https://www.jwatch.org/na41099/2016/04/26/long-lasti
    ng-immunity-after-vaccination-tetanus-and

    6 miesięcy to nie jest "long lasting" dla żadnej przeciętnej osoby. Mam
    wątpliwości, czy jest, w szerszej perspektywie, dla epidemiologa.
    Zapewne dla kogoś, kto siedzi w specyfice szczepionek sezonowych wirusów
    grypy i innych koronowirusach może to być long-lasting, ale nie w
    powszechnym rozumieniu.

    --
    Marcin