    From: "Stan_Z" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kopia zapasowa czy wynoszenie danych ?! - troche długie...
    Date: Tue, 11 Feb 2003 19:09:23 +0100

    > Pytanie/problem dotyczy "pana informatyka" który to w pewnej firmie
    > wykonuje archiwacje od ok. 12 m-cy (dane o kontach bankowych, program fk,
    > info o kontrahentach, kosztach, przychodach itp. itd.) + dokumenty - czyli
    > m.in. wszelakiej maści umowy... dodam że nie jest to firma-kogucik -
    > b.wysokie obroty wielu "cennych" klientów... jednym słowem jak na mój gust
    > są to bardzo poufne (cenne) dane
    > ..tyle tytułem wstępu
    >
    > Archiwacja w wykonaniu wspomnianego człowieka polega na kopiowaniu
    > danych na JEGO własny dysk, WYNOSZENIU ICH z firmy - a nagrane na płycie
    CD
> [...]
    > dlatego niepokojące jest to że gość wynosi to sobie i przynosi dopiero po
    > dwóch tygodniach - wg. mnie wygląda to na notoryczną kradzież danych firmy
    > którą on sam obsługuje... na dodatek jak sie okazało zarząd firmy zrobił
    > "wieelkie oczy" na wiadomość o tym - czyli nie była wcześniej uzgadniana
    tak
    > dziwaczna procedura archiwacji z kimkolwiek w firmie....
    >
    > Do całego "odkrycia" doszedłem podczas przypadkowej rozmowy ze znajomą
    która
    > tam właśnie pracuje; gdy zaczeliśmy kojarzyć fakty, ulożył nam sie bardzo

    Ten człowiek potencjalnie naraża waszą firmę na kolosalne straty. Należy
    zakończyć z nim współpracę jak najszybciej. Nikt inny nie jest upoważniony
    do przechowywania danych waszych klientów nie mówiąc już o stratach jakie
    mogą się pojawić w wyniku zaginięcia nie zarchiwizowanych danych.
    Dziś nagrywarka jest zakupem na poziomie 250-300 zł i posiadanie takowej
    nawet w dwóch egzemplarzach jest podstawowym progiem bezpieczeństwa dla
    firmy i zapewne nie przekracza możliwości płatniczych. Ludzi też można
    przeszkolić w zakresie używania i to nawet największych oporników.

    > Pytanie do Was - na ile legalne a na ile karalne jest to co ów człowiek
    > wyprawia... i ew. gdzie mogę o tym bliżej poczytać...

    np. z kk artykuły 267§3,4; 268§2,3,4; 276, kc, Ustawa o ochronie danych
    osobowych (choć w przypadku danych firm ma ograniczone zastosowanie) no i
    spora część ustawodawstwa dotyczącego prowadzenia księgowości oraz
    rozporządzeń Min.Fin z tego zakresu.
    Aż wreszcie zdrowy rozsądek normalnie myślącego człowieka.

    Stan_Z