    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Konto Prywatne Vs Firmowe
    Date: Sun, 25 Apr 2010 21:46:51 +0200

    Użytkownik "Kris" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:hqujgt$e6h$1@mx1.internetia.pl...
    > nie znam sie na obecnym prawie ale mam dylemat co moge a co nie
    >
    > wiec tak NIP firmy jest ten sam z tymże ze konto firmowe ma nazwe firmy a
    > prywatne nie
    > no i mam kila pytan
    > a) czy moge placic za faktury z konta prywatnego, nawet gdy nie ma dopisku
    > jaka to firma?
    >
    > b) czy z konta firmowe moge placic karta za prywatne platnosci np.kino i
    > inne, skoro moge placic to musze miec na to fakture?
    >
    > c) czy moge z konta prywatnego wplacac na firme i odwrotnie? zalozmy ze
    > nie jest to przychod firmy?

> [...]

    Jeżeli chodzi o osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, to
    pojęcie "firma" jest w tym przypadku tylko dodatkową nazwą działalności
    prowadzonej przez pana X. Firma to pan X, pan X to firma. Konto należy do
    OSOBY i ona dosponuje wszystkimi środkami na tym koncie w dowolny sposób bo
    to są JEJ środki. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą
    odpowiada za swe zobowiązania CAŁYM SWOIM MAJĄTKIEM, zarówno "firmowym" jak
    i "prywatnym". Piszę w cudzysłowach bo jest to jeden i ten sam majątek. Być
    może elementem wprowadzającym pewne zamieszanie są zakupy fakturowane ale w
    przypadku osoby fizycznej prowadzącej DG możnaby absolutnie wszystkie zakupy
    i płatności fakturować(w tym zakup cytryn, opłatę za wywóz śmieci z domu i
    zakup tornistra dla dziecka) , z tym że części z nich nie można zaliczyć do
    kosztów uzyskania przychodu (KUP) co wynika z przepisów podatkowych.
    Natomiast w przypadku powstania nieuregulowanych zobowiązań za które osoba
    prowadząca DG odpowiada, komornik zliytowałby wszystko: majątek "firmowy"
    czyli to co było kupowane na faktury jak i "prywatny" czyli mieszkanie,
    rzeczy ruchome włacznie z przykładowym tornistrem, cytrynami i bielizną
    zony.
    Inaczej jest w przyapdku osób prawnych prowadzących DG czyli spółek
    handlowych - tam majątek osoby prawnej nie jest tożsamy z majątkiem jej
    właścicieli (a właścicielami mogą być zarówno osoby fizyczne jak i inne
    osoby prawne) i zasady odpowiedzialności majątkowej są inne.
    --
    Jackare