  • Data: 2024-07-19 16:44:14
    Temat: Re: Kodeks Schengen
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 18.07.2024 o 17:17, J.F pisze:

    > Mamy. W tym co Ty podałes
    >
    > https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/
    ?uri=CELEX:32006R0562#d1e1492-1-1

    > juz nie ma o przejsciach.
    >
    > Jak pisałem - chyba pomyłka tłumacza. Czeskiego chyba też
    >
    > "Vnitřní hranice lze překročit na jakémkoli přechodu, aniž by se
    > prováděla hraniční kontrola osob bez ohledu na jejich státní
    > příslušnost."

    Nie wiem czy ktoś źle tłumaczy. Przepisy Schengen były i są ciągle
    zmieniane, ale ogólna zasada jest taka:
    1. granice zewnętrze można przekraczać tylko przez wyznaczone przejścia
    graniczne
    2. granice wewnętrzne w każdym miejscu
    3. granice oraz przejścia graniczne wewnętrzne wcale nie zniknęły i
    można czasowo przywrócić kontrole
    > Czyli jest "przejscie" :-)

    Pierwotne pytanie było o przekraczanie graniczy.
    Przekroczyć można, przechodząc lub przejeżdżając rowerem, ale samochodem
    już nie.

    > o tyle ważne, ze po jednej stronie, to mogła być decyzja jednostronna.
    > Wiec nie ma przejscia granicznego, bo nie było międzypaństwowego
    > porozumienia.

    Jak nie było porozumienia to nie było i przejścia, jednostronnie nie da
    się powołać przejścia granicznego. Mało tego, nawet nie da się
    jednostronnie je/go zlikwidować.

    > Nie wiem natomiast, czy te przejscia nie zostały oficjalnie
    > zlikwidowane/uniewaznione, odkąd podpisaliśmy ukłąd szengenski.

    Nie zostały zlikwidowane.

    > Przejscie jest na całej granicy :-)

    Przekraczanie jest dozwolone na całej granicy, co nie znaczy, że zawsze
    i wszędzie można to robić. Jak do granicy państwa prowadzą prywatne
    pola, drogi i działki, to bez zgody ich właściciela nie możesz się po
    nich snuć, więc i granicy przekroczyć nie możesz.

    > Tak, np jak przyszedł Covid.

    Nie tylko covid, od kilku miesięcy Niemcy kontrolują granicę
    polsko-niemiecką pod kątem nielegalnej emigracji. Mają sprawę ułatwioną,
    bo granicę między nami stanowią rzeki. Gdyby coś podobnego chcieli
    zrobić Czesi lub Słowacy, to w zasadzie musieliby zrobić przynajmniej
    płot na wzór naszego, żeby cokolwiek skontrolować.