  • Data: 2007-04-02 22:19:42
    Temat: Re: Kilka pytań przyszłego przedsiębiorcy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 2 Apr 2007, DarkStar wrote:

    > 1. Czy każda firma musi posiadać pieczęć?

    Nie. Istnieją rzadkie przypadki (pewnie niewykreślone przez
    przeoczenie, albo przez takie przeoczenie nieuzupelnione innym
    sposobem identyfikacji) kiedy to klient może być zainteresowany
    pieczątką - przy drobnych zakupach "ubocznych" dokonywanych
    na firmę konkretniej mówiąc (na paragon niefiskalny).
    Widziałem posty o REGONie - więc uściślając: *JEŚLI* jest
    pieczątka, to ma mieć REGON; tego przepisu pewnie nikt nie
    egzekwuje, ale w ustawie jest.

    > jak również nie zamierzam przesyłać papierowych faktur.

    Hłe, hłe... chcesz stosować podpis elektroniczny, czy nie zdajesz
    sobie sprawy iż "zdalny wydruk" to jest przesłanie *papierowej*
    faktury *przez wystawcę* (nic to, że kto inny drukuje ją na
    zlecenie wystawcy :>)?
    Przejrzyj pod tym kątem (i kilkuset innymi też ;)) archiwa .podatki:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=&num=100&scoring
    =d&as_ugroup=*.podatki
    Polecam.

    > 2. Ponieważ będę prowadził działalność gospodarczą jako osoba fizyczna
    > - mój majątek jest majątkiem firmy i vice versa. Wiem, że płacąc za
    > coś gotówką z własnej kieszeni mogę wykazać to jako koszt poniesiony
    > przez firmę. A jak ma się sprawa z wydatkami z: osobistego konta
    > bankowego, prywatnej karty kredytowej? Oczywiście mowa o wydatkach
    > związanych z prowadzeniem DG,

    W zasadzie... w zasadzie już Ci napisali.
    Na .podatki znajdziesz kilka, raczej teoretycznych w tym przypadku,
    rozważań o skutkach "wykorzystywania w DG" rachunku bankowego.
    Otóż przepisy podatkowe wyłączają z opodatkowania ryczałtem
    przychody z kont "wykorzystywanych w celach gospodarczych".
    Wynikałoby z tego, że jeśli owo konto generuje np. odsetki, to
    powinny one być doliczane do przychodów DG, a że w myśl umowy
    bank nie przewiduje wykorzystywania do DG kont osobistych, to
    i podatek ryczałtowy policzy :)
    Niemniej - zapis w ustawie jest: "na rachunkach bankowych
    utrzymywanych w zwišzku z wykonywanš działalnoœciš", co raczej
    wskazuje na liberalne podejście (korzystanie "dorywcze" nie
    jest "w związku", czym innym będzie podanie tego jako konta do
    zapłaty w umowie lub na f-rze).

    > 3. W jaki sposób dokonuje się przelewu z konta firmowego na własne
    > konto osobiste?

    Normalnie :D

    > 4. W jaki sposób dokumentować faktury, jeżeli nie wystawiam
    > papierowych faktur?

    Przepisy przewidują TYLKO f-ry w postaci dokumentow elektronicznych
    podpisanych elektronicznie oraz dokumentów papierowych.
    Jeśli wyłączymy "elektroniczne" (klient RÓWNIEŻ musi mieć możliwość
    ich obsługi!) pozostaje "papier".
    Pozwalanie klientowi na drukowanie f-r IMO da się "wyjaśnić prawnie",
    ale może sie zemścić. Odpowiedzialność zarówno za wydrukowanie jak
    i za ew. niewydrukowanie f-ry spoczywa na zlecającym!
    No i kopia ma być "w papierze". Tu i teraz - "Pan pokaże fakturę
    ujętą w pozycji 57 KPiR" :>

    > 5. Zamierzam prowadzić działalność w mieszkaniu, które nawet nie jest
    > moje (należy do rodziców). W jaki sposób rozgraniczyć co jest firmowe,
    > a co prywatne? Mam tutaj głównie na myśli wszelkie kontrole
    > (prowadzone np. przez Urząd Skarbowy).

    Nie musi być tragicznie ;)
    U mnie przy kontroli np. spytali, czy mam oddzielny telefon dla celów
    osobistych - po zapodaniu że mam dalszych pytań nie było.
    Jak ktoś np. rozlicza część wydatków dajmy na to na ogrzewanie, to
    pewnie ma pytania na ten temat.

    > W domu mam np. dwa komputery,
    > ale tylko jeden wykorzystywany jest do DG, drugi nawet nie należy do
    > mnie. Poza tym - komputer, który wykorzystuję do DG jest również
    > wykorzystywany do innych rzeczy - Internet,

    Przecież to służy do DG!!!!
    Co ty sobie myślisz, niby skąd piszę (i czytam) na grupy typu
    .prawo i .podatki? :O
    A płacznika to skąd sobie niby ściągniesz?
    Internet służy firmie!

    > gry,

    Jakie tam gry?!
    Oprogramowanie służące do dogłębnego testowania sprawności sprzętu :P

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)