    From: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kara za jazdę z biletem ze zniżką 50% a nie 48%
    Date: Mon, 4 Aug 2003 18:46:17 +0200

    > Chcialbym sie dowiedziec, czy legitymacja szkolna nie upowaznia do
    > 50% znizki przy przejazdach tramwajami,

    Niestety, ale z tego co wiem ulga dla uczniow w przeciwienstwie do ulgi
    studenckiej nie jest ulgą ustawową. W praktyce oznacza to, ze poszczegolne
    zarządy komunikacji mogą sobie tą ulgę ksztaltowac na dowolnym poziomie, a
    nawet w ogole jej zaniechac i jest to w pelni zgodne z prawem.

    > oraz czy wielkosc kary jest w
    > jakis sposob zwiazana z cena biletu

    Absolutnie nie jest. Do 1998 roku obowiązywalo Rozporządzenie MTiGM
    regulujące wysokosc oplat dodatkowych jako wielokrotnosc najtanszego biletu
    jednorazowego normalnego obowiązującego u danego przewoznika. Od tamtej pory
    jednak jest pelna dowolnosc w ustalaniu kwot oplat dodatkowych.
    Poza tym de facto nie ma roznicy czy kolezanka jechala w ogole na gape, czy
    tez skorzystala z niewlasciwej (wyzszej) ulgi - tak czy siak odbywala
    przejazd bez waznego biletu i nalezy sie za to kara.

    > Czy
    > kolezanka moze odwolywac sie od tej niekorzystnej decyzji w jakims
    > sadzie i czy ma szanse na obnizenie kary ?

    To raczej ZTM moze ją podac do sądu jesli w terminie nie uisci naleznosci.
    Oczywiscie zawsze ma ona prawo do obrony przed takim sądem, ale z gory Ci
    powiem ze tak czy inaczej oplata zostala nalozona jak najbardziej slusznie,
    zgodnie z prawem i zaden sąd nie uzna jej racji.
    Niestety ciężar obowiązku zadbania o zakup wlasciwego biletu, o wlasciwym
    nominale i wlasciwego skasowania go ciąży na pasazerach, takze nieznajomosc
    przepisow taryfowych obowiązujących w ZTM Warszawa nie moze tu byc
    usprawiedliwieniem.

    pdr
    kontroler KZK GOP Katowice
    nr 2000