  • Data: 2010-01-28 10:15:16
    Temat: Re: Kananary (a komunikacja)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 27 Jan 2010, Liwiusz wrote:

    > W Polsce też nie jest to zabronione, a nawet u niektórych przewoźników jest
    > to stosowane.

    Kiedy to rozwiązanie mocno kładzie przepustowość.
    Przynajmniej o ile *miałoby* być skuteczne.
    Może ujść na "długodystansowych" liniach, z rzadkimi przystankami.
    W mieście "przystanek co 250m" leży i kwiczy - zaczynając od pierwszego
    punktu, czyli obowiązku wsiadania pierwszymi drzwiami[1].

    Jak niby kierowca ma to wyegzekwować, jeśli w atobusie ma już >80%
    zajętych miejsc stojących (więc sprawnie przejść, szczególnie z bagażem,
    przez cały autobus się NIE DA), a na przystanku stoi dalsze pół
    "wkładu"? (przystanki z dużą rotacją nie są rzadkie, proszę nie
    sumować 00%+50% tylko odliczyć wysiadających)?
    Ma nie otworzyć drzwi wysiadającym?
    Na piątym przystanku go wyniosą z autobusu, razem z drzwiami ;>
    (i kilkunastominutowym spóźnieniem).

    Do tego aby kontrola była skuteczna, przejście obok kierowcy
    *MUSI* być "wąskim gardłem", prawda?
    No to ten pomysł sobie można... a na pewno można go polecić
    jako rozwiązanie które ZNIECHĘCA do używania zbiorkomu.

    Ten ostatni element wcale nie jest taki "drobny" jak się komuś może
    wydawać, w ogóle oglądając różne "akcje" które mają na celu zachęcenie
    podróżnych aby przesiadali się z samochodu na zbiorkom, zastanawiam
    się czy twórcy ("tfurcy"?) tych "akcji" próbowali sobie pojeździć
    autobusami.
    Ale to tak OT. Niemniej to JEST argument PRZECIW takim pomysłom.

    Dla wyjaśnienia: osobiście korzystam z takiego przewoźnika (KZKGOP)
    co to stosuje, wnioski wyżej są organoleptyczne.
    Porównanie mam z ZTM (a z braku roweru ze sobą, na wyjeździe służbowym
    często przejeżdżam zbiorkomem znacznie więcej niż w porównywalnym
    czasie "u siebie").

    Oczywiście do tego przyczynia się fakt, że ów przewoźnik (KZKGOP)
    NIE stosuje biletów zbliżeniowych, "zwykłe" bilety nie mają paska
    magnetycznego (sam nadruk) więc i kasowniki nie mogą się automatycznie
    "drzeć" rozpoznając że bilet jest nieprawidłowy.

    Ale NAWET JAKBY, to owo rozwiązanie jest ZŁE.

    [1]
    Na głowie postawiony jest już sam kierunek: za starych dobrych
    czasów, i nie piszę o socjaliźmie (który w PRL, a przynajmniej
    w województwie śląskim akurat TEGO nie zepsuł), lecz czysto
    kapitalistycznym przełomie XIX i XX wieku, wsiadający wchodził
    TYŁEM i wpadał w objęcia konduktora. "Za ile bilecik?" ;)
    A wysiadający wysiadał PRZODEM, dzięki czemu wypadki "przytrzaśnięcia"
    drzwiami wysiadających lub ruszenia podczas wysiadania pasażerów
    (w tym niepełnosprawnych i zagapionych), którzy musieli przedefilować
    pod bokiem kierowcy, były nieprawdopodobnie rzadkie (jakby się
    zdarzyło, to by pewnie w gazetach pisali).
    To była PRZEMYŚLANA koncepcja (przemyślana pewnie za czasów
    pojazdów ciągniętych przez konie), bo opis tych przemyśleń
    czytałem w jakimś przedruku starych czasopism.

    Podsumowując:
    Przy rezygnacji z konduktorów IMVHO pozostaje jedno: skuteczna
    kontrola. Albo zniechęcanie podróżnych, niech sobie samochód
    kupią i głowy nie zawracają.
    Możemy wrócić do podstaw prawnych ewentualnej kontroli ;)

    pzdr, Gotfryd