    From: "dK" <c...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jeszcze raz Play
    Date: Mon, 3 Oct 2011 10:11:11 +0200

    Użytkownik "dK" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:4e7c6a92$0$3491$65785112@news.neostrada.pl...
    > Jednym z podstawowych praw konsumenta jest prawo do wiedzy o wartosci
    > zamówionej usługi przed jej wykonaniem.
    > Tymczasem wybierając numer telefonu nie wiem, czy przypadkiem numer nie
    > jest we władaniu abonenta sieci Play - nie informuje mnie o tym moja
    > macierzysta sieć, albo wręcz dezinformuje mnie rozmówca - przecież nie
    > musi mówić prawdy...
    > Efekt jest taki, że za rozmowę ze szczęśliwcem w Play, o czym dowiaduje
    > się post factum z bilingu, w efekcie muszę zapłacić dodatkowy nieplanowany
    > haracz.

    Odpowiedź z UKE poniżej. Osoba odpowiadajaca nie zrozumiała jednak mojego
    zapytania.
    Nie chodziło mi bowiem o zapowiedź, że ktoś się przeniósł z jednej do sieci
    do drugiej, ale o opcjonalną zapowiedź (włączana/wyłączaną na zyczenie
    wybierającego numer), że dany abonent jest w takiej a takiej sieci.
    Jedynie co uzyskałem to to, że dla zapewnienia cieplarnianych warunków Play
    jest jeszcze ponad rok uprzywilejowany i pod szczególną opieką Państwa, i
    żeby uniknąć niechcianej i publicznej ściepy na tą sieć trzeba wczesniej
    powydzwaniać i podowiadywać się na własną rękę czy przypadkiem delikwent po
    drugiej stronie nie jest Play. Nie mam nic przeciwko wspieraniu
    konkurencyjności, ale dlaczego kosztem dzwoniących do abonentów Play i to w
    atmosferze raczej łapania jelenia....

    Generalnie nie ma to oczywiscie nic współnego z Fair Play....

    dK

    ============

    Szanowny Panie,

    w odpowiedzi na przesłaną przez Pana wiadomość e-mail do Urzędu Komunikacji
    Elektronicznej w sprawie dotyczącej wyższej stawki za połączenia do sieci P4
    Sp. z o.o. (operatora Play), w treści poniżej uprzejmie wyjaśniam, co
    następuje.

    Odnosząc się do kwestii dotyczącej zróżnicowanych opłat za połączenia do
    sieci Play wyjaśniam, iż asymetria stawek dotycząca wysokości opłat
    hurtowych za zakańczanie połączeń (stawki MTR) w sieciach komórkowych w
    rozliczeniach pomiędzy operatorami widoczna, jako wyższa stawka detaliczna
    za minutę połączenia od krajowych operatorów telefonii komórkowej (Orange,
    T-mobile, Plus) do Play, a odwrotnie z Play do krajowych operatorów
    telefonii komórkowej wynika z decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji
    Elektronicznej (Prezesa UKE) a utrzymywana jest po to, aby wyrównywać szanse
    nowego operatora na rynku - w tym przypadku Play i wzmacniać rozwój
    konkurencji na polskim rynku telekomunikacyjnym.

    Zgodnie z opublikowanym przez Prezesa UKE harmonogramem (Stanowisko Prezesa
    UKE dostępne na stronie internetowej Urzędu pod adresem:
    http://www.uke.gov.pl/_gAllery/35/45/35456/Stanowisk
    o_MTR_dla_nowych_MNO.pdf
    ), zrównanie hurtowych stawek za zakańczanie połączeń w sieci P4 (Play) ze
    stawkami operatorów zasiedziałych:

    1. Polska Telefonia Komórkowa Centertel Sp. z o.o. (operator sieci
    Orange),

    2. Polska Telefonia Cyfrowej S.A. (operator sieci T-mobile),

    3. Polkomtel S.A. (operator sieci Plus),

    nastąpi z dniem 1 stycznia 2013 r.

    W dalszej części uprzejmie wyjaśniam, iż kwestię dotyczącą przeniesienia
    przydzielonego numeru do sieci innego operatora, regulują przepisy ustawy z
    dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z
    późn. zm.) zwanej dalej "Ustawą Pt" oraz przepisy Rozporządzenia Ministra
    Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie warunków korzystania z
    uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych (Dz. U. Nr 97, poz. 810).

    Zarówno przepisy Ustawy Pt oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
    dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w
    publicznych sieciach telefonicznych, nie nakładają na operatorów obowiązku
    informowania, iż adresat naszego połączenia zmienił operatora. Operatorzy
    telefonii komórkowej jak i stacjonarnej nie stosują zapowiedzi akustycznej
    (głosowej) informującej o tym, że dany Abonent przeniósł przydzielony numer
    do sieci innego operatora, gdyż ustawa nie nakłada na nich takiego
    obowiązku. Z drugiej strony Abonent ma prawo dokonać przeniesienia
    przydzielonego numeru do sieci innego operatora bez uprzedniego informowania
    kogokolwiek o podjętej przez siebie decyzji.

    Informacje dotyczące numerów i ich przynależności do sieci danego operatora,
    mogą być udostępniane np.: na stronach internetowych lub poprzez dedykowany
    system IVR (Interactive Voice Response) np.: nr *555 w sieci Orange,
    umożliwiający automatyczną obsługę dzwoniącego i dokonanie weryfikacji, do
    jakiej sieci operatora należy dany numer lub na stronie internetowej np. w
    sieci T-Mobile, link:
    http://www.t-mobile.pl/pl/indywidualni/stali_klienci
    /uslugi_do_telefonu/polaczenia/przenoszalnosc_numero
    w i
    kolejno wybieramy -> Sprawdzanie przynależności numeru; na stronie
    internetowej operatora Plus, link:
    http://www.plus.pl/indywidualna/Uslugi/AktualniKlien
    ci/SprawdzCzyNumerNalezyDoPlusa/.

    W tym miejscu pragnę Pana poinformować, iż na chwilę obecną nie są planowe
    żadne zmiany przepisów Ustawy Pt oraz ww. Rozporządzenia dot. wprowadzenia
    np.: zapowiedzi głosowej informującej o przeniesieniu przez adresata naszego
    połączenia przydzielonego numeru do sieci innego operatora.

    Liczę, iż przedstawione przeze mnie wyjaśniania będą dla Pana pomocne.