    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jaki sens ma regres podpisowy?
    Date: Mon, 21 Jun 2010 19:53:07 +0200

    W dniu 2010-06-21 17:30, Piotrek pisze:

    > W sumie to jest słaba idea. Tak jak nie mam jednego hasła do wszystkiego
    > tak i mało istotne bzdety nie życzyłbym sobie podpisywać używając
    > podpisu kwalifikowanego, zastępującego w końcu podpis odręczny.

    No właśnie. W poprzednich wiekach podpisywałeś odręcznie. A nie że raz
    podpisałeś Ty, a raz ciotka. Ja podpisuję i ja mam podpis. Nie bardzo
    wiem, co chcesz pokazać, że raz podpiszesz, a raz tak nie do końca, żeby
    się móc wycofać? Ale nie o to chodzi! Raz podpiszesz normalnie, a raz
    Wycudowanym Podpisem Dziwnego Banku. Ważność taka sama. Tylko
    technicznie cuda wianki.

    > Ależ ja nie mam nic przeciwko urynkowieniu tematu. Niech sobie zatem ZUS
    > negocjuję cenę dla miliona, czy ile tam potrzeba, certyfikatów. Zgaduję,
    > że wynegocjowana cena może być i o rząd wielkości niższa niż kiedy od CA
    > kupuję się jeden certyfikat.

    No ale czemu ZUS ma negocjować? Komputery do obsługi Płatnika też? Łącza
    internetowe? Właśnie w tym rzecz, że ZUS ma się zajmować ZUSem, a US
    USem. A nie żeby ZUS zajmował się podpisami, US podpisami, magistrat
    podpisami, bank podpisami.

    > Wręcz przeciwnie. Medium ani sposób transmisji faktury nie powinien mieć
    > jakiegokolwiek znaczenia. Jak ktoś sobie życzy to może przesłać pendrive
    > z *danymi* faktury gołębiem pocztowym. Zwłaszcza, że tak samo może
    > zrobić z fakturą "papierową".

    No ale to inna sprawa. Postulujesz wyłączyć z podpisywania
    elektronicznego coś, co nie jest podpisywane odręcznie. Ja postuluję o
    ujednolicenie podpisów tam, gdzie coś MUSI być podpisywane.

    > A czym się różni certyfikat kwalifikowany od certyfikatu wydanego przez
    > Ciebie, o ile jest używany do podpisu gwarantującego integralność danych
    > faktury?

    Tym, że wydany przeze mnie nic nie gwarantuje. Możesz to zmienić i
    podpisać wydanym przez siebie.

    > Zauważ, że faktur w formie elektronicznej, wymienianych przez EDI, nie
    > trzeba ich podpisywać podpisem kwalifikowanym.

    Ale ty ciągle o tych nieszczęsnych fakturach, na których podpis jest ni
    chuja niepotrzebny

    > Tak więc nie o niewypieralność w tym wszystkim chodzi, tylko (co
    > najwyżej) o kontrolę integralności.

    Jedno i drugie gwarantuje wyłącznie certyfikat wydany przez zaufanego
    wydawcę. Inaczej musiałbyś składać wzorce swoich certów do zaufanego
    miejsca.

    > A do tego w zupełności wystarczy certyfikat niekwalifikowany.

    Nie wystarcza.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek