  • Data: 2003-10-06 07:23:00
    Temat: Re: Jak zmusić do zakupu podręczników szkolnych?
    Od: "Van Tommy" <t...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> napisał

    > Małopolskie KO zamieściło niedawno na swojej stronie www definicję
    obowiązku
    > szkolnego [ciach]

    To tylko ich rozumienie, w żadnym razie nie wiążące. Z lektury ustawy o
    systemie oświaty (pobieżnej, przyznajmy) m.zd. wynika, że obowiązek szkolny
    to tylko i wyłącznie przymus pobierania nauk do ukończenia 18 roku życia
    (art. 15 cyt, ustawy).
    Obowiązki rodziców odnośnie realizacji tegoż obowiązku określa art. 18, w
    tej sprawie w szczególności pkt 3 tegoż artykułu.
    Uprawnienia szkoły (a w zasadzie dyrektora) określa art. 19. W interesującym
    nas zakresie uprawnienia te ograniczają się wyłącznie do współdziałania z
    rodzicami (art. 19 ust.1 pkt 1 in fine). Stąd nie da się wyprowadzić
    żadnych władczych kompetencji. A ewentualna decyzja, wydana w sprawie
    zobowiązania rodziców do nabycia podręcznika, byłaby wydana bez podstawy
    prawnej i jako taka nieważna (nie mam pod ręką k.p.a., ale to chyba art. 156
    punkt któryś o tym stanowi).

    A oto oba cytowane artykuły:

    Art. 18. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani
    do:
    1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły,
    2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
    3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć
    szkolnych,
    4) zapewnienia dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą, warunków
    nauki określonych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 8 ,
    5) powiadamiania organów gminy o formie spełniania obowiązku szkolnego lub
    obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat i zmianach w tym zakresie.

    Art. 19. 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują
    spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych
    szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież w wieku
    16-18 lat, w tym odpowiednio:

    1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 pkt 1, 2 i 5,
    a także współdziałają z rodzicami w realizacji obowiązku, o którym mowa w
    art. 18 pkt 3 i 4,
    2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki.

    > Sytuacja jest wymyślona, problem teoretyczny.

    Ale tego nie napisałeś.

    > Zależy mi na
    > ściśle prawnej analizie problemu. Czy szkoła jest uprawnionym podmiotem,
    aby
    > to zrobić decyzją administracyjną?

    Odpowiedź powyżej.
    Pozdrawiam,