    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak sporządzić opinię sądową?
    Date: Tue, 29 Apr 2008 11:36:54 +0200

    Michał Mech pisze:

    > Właśnie to chcę ustalić. W opinii znajomego prawnika dowolna sporu
    > może wnioskować o wysłuchanie opinii osoby nie będącej na liście
    > biegłych.

    Wnioskować, a osiągnąć to zupełnie inna bajka.
    Według mnie prawdopodobieństwo uwzględnienia wniosku w sytuacji
    faktycznej opisanej przez ciebie zbliża się do zera.

    > Obcą rozumiem - nie związaną pokrewieństwem lub bliskimi kontaktami.

    Powiedz mi czy jak byś był stroną, chciałbyś by sąd opierał się na
    opinii biegłego, który jest całkowicie obcy dla drugiej strony, ale
    który przed procesem wydawał dla drugiej strony "prywatną" opinię (nawet
    niezależnie czy za wynagrodzeniem, czy bez)?
    Ja bym nie chciał i myślę że większość by nie chciała.

    > A zakładając dopuszczenie mojej opinii do głosu czy przed zeznaniami
    > (najpewniej przed sądem) musiałbym wystosować opinię na piśmie
    > wcześniej do wglądu dla sądu?

    Sąd decyduje czy opinia ma być pisemna (zasada) czy ustna (wyjątek).
    Bardzo często najpierw opinia pisemna, a potem ustna uzupełniająca.

    --
    @2008 Johnson

    "Czas pracy wydłuża się wypełniając cały czas przeznaczony na jej wykonanie"