    From: bosz <b...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak skutecznie resocjalizować?
    Date: Tue, 10 Feb 2004 10:26:03 +0100

    Tkaczoo wrote:

    > Caly proces resocjalizacji zaczyna sie od wydania kary. Jezeli panstwo nie
    > moze pomoc takiemy czlowiekowi, to kto?

    Zrozum.. tu nie chodzi o to czy resocjalizacja sie zaczyna czy nie,
    nie o to czy sie zaczyna...
    Chodzi o to, jakie powinno by ZADANIE sadu.

    Otoz wg mnie NIE powinno byc zadaniem sadu zresocjalizowanie,
    lecz OSĄDZENIE. Czlowiek przed sadem powinien
    "dostac to co mu sie SLUSZNIE nalezy" w zwiazku z tym,
    czego sie dopuscil.
    A wiec niewinny powinien zostac uniewinniony, a winny SKAZANY.
    Kara powinna by NASTEPSTWEM CZYNU, a nie "srodkiem wychowawczym".

    Sesocjalizacja powinni sie zajmowac INNI. jest mnostwo ludzi,
    ktorzy sa poruszeni losem wiezniow - powiini miec mozliwosc zatroszczyc
    sie o nich , ale na wlasna odpowiedzialnosc i po odbyciu kary,
    dlatego kary nie powinny byc niepotrzebnie dlugie.

    > Moze i tortury bylyby dobrym i prostym rozwiazaniem, lecz pamietajmy, ze
    > kara fizyczna to juz sprawa poruszajaca Prawa Czlowieka no i Konstytucje..
    > przestepca tez ma prawa.

    Zwroc uwage, zeja nie postuluje PRZYWROCENIA tortur, lecz ich ZLAGODZENIE.

    Przestepca ktory uzna, ze wiezienie jest dlaniego tortura gorsza niz chlosta
    bedzie mial PRAWO do ZLAGODZENIA wyroku porzez zamiane gorszej na lepsza
    WEDLUG NIEGO kary.

    Jak juz ktos tu powiedzial, czasem okazuje sie ze jakis "wynalazek" jest
    zly.
    Amerykanom potrzeba bylo bodaj 17 lat by zrozumieli,
    ze prohibicja jest zla ale mieli odwage ja ZNIESC. Mysle, ze zlym jest
    pomysl, by dla jakies nieakceptowanej przez wiezniow idei zabraniac im
    wczesniejszego wyjscia po zamianie kary psychicznej na fizyczna.

    Boguslaw