eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoJak powinna wyglądać umowa kupna sprzedaży np. kamery wideo? › Re: Jak powinna wyglądać umowa kupna sprzedaży np. kamery wideo?
    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak powinna wyglądać umowa kupna sprzedaży np. kamery wideo?
    Date: Sun, 31 May 2009 21:40:15 +0200

    maxknowledge pisze:
    > On 31 Maj, 20:24, kuba <j...@g...com> wrote:

    > Panie Jakubie, a proszę rozwinąć co Pan ma rozumie pod pojęciem
    > ograniczenie swobody? Dla mnie to ma sens, kiedy sprzedawca jest
    > porwany, zmuszony siłą fizyczną,

    O takich sytuacjach mówi art. 87 KC. Wtedy nie mamy do czynienia z
    nieważnością, tylko z możliwością uchylenia się od skutków swojego
    oświadczenia woli przez osobą, której grożono.

    > To tak, jak ktoś prowadzi konto na jakimś serwisie aukcyjnym, upija
    > się, sprzedaje i rezygnuje ze sprzedaży po zakończeniu aukcji.

    Tak niestety by było, z tym, że ciężar dowodu spoczywa na osobie, która
    się na dany fakt powołuje, ze reguły na tego, kto chce się wykręcić od
    niekorzystnej umowy. Jest to dość trudny ciężar dowodu.

    Uzasadnieniem takiego uregulowania jest to, że stosunki cywilnoprawne
    muszą być kształtowane w warunkach całkowitej swobody wyrażenia woli.
    Nie ma znaczenia fakt, że ktoś sam u siebie spowodował taki brak
    świadomości czy swobody (a więc inaczej niż w prawie karnym, gdzie
    schlanie się nie uwalnia od odpowiedzialności za przestępstwo).

    Nie przytoczę orzecznictwa ani poglądów doktryny, bo nie mam pod ręką
    żadnej grubszej literatury, ale pamiętam z głowy taki wyrok, w którym
    sąd stwierdził, że sprzedaż dokonana na głodzie narkotykowym, w celu
    zdobycia środków na ćpanie jest nieważna z mocy art. 82 KC.

    pozdrawiam
    kuba