    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak duza czesc utworu jest chroniona.
    Date: Tue, 24 Oct 2006 06:32:41 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 23.10.2006 Jasko Bartnik <j...@g...pl> napisał/a:
    > Poniewaz jest to temat ostatnio popularny (np. w dzisiejszym teleexpresie)
    > chcialem zapytac: jak duza czesc utworu jest chroniona prawem autorskim
    > gdy w gre wchodzi rozpowszechnianie. Kiedys o to pytalem ale nie bylo
    > odpowiedzi. Np. w przypadku utworow muzycznych w postaci zapisu cyfrowego.

    Była wielokrotnie.

    > Jeden bit? Jeden bajt? Kilobajt? A moze na sekundy sie liczy? Na zwrotki?
    > Procent calkowitego czasu trwania? Inna wersja - obrazy. Jak duza czesc
    > cudzego obrazu mozna sprzedac (w sensie namalowania fragmentu czyjegos
    > wiekszego dziela)?

    Każda część, którą można traktować jako utwór w rozumieniu PA. 1s fragment
    posiadający cechy indywidualne i twórcze będzie utworem. Izolowany, 15 min
    fragment bez takich cech (np. jednostajny pisk) utworem nie będzie.

    > W sumie jeszcze drugie pytanie, rowniez zaslyszane dzis w telewizji. Jakie
    > straty ponosi producent oprogramowania oraz skarb panstwa w wyniku
    > posiadania przez kogos nielegalnej kopii oprogramowania? Bo ciagle mowi
    > sie o gigantycznych stratach a ja widze w tym wszystkim tylko brak zysku.
    > Mam racje? Czy moze faktycznie gdzies tu sa straty?

    To zapewne kwestia rozumienia danego pojęcia. Jęsli ktoś zrobi ci kuku i z
    dnia na dzień, przestaniesz być zdolny do pracy, to będziesz ponosił
    związane z tym straty czy po prostu nie zyskasz?
    Pomijam już słownikowe podejście do tematu.

    > I trzecia sprawa (rowniez dzisiejszy teleexpres) - "policja ma obowiazek
    > scigac nielegalnie sciagajacych muzyke i filmy z internetu". Ile jest
    > bledow w tym zdaniu?

    Brakuje jednego doprecyzowania: Ma obowiązek na wniosek pokrzywdzonego lub
    właściwej organizacji zbiorowego zarządzania PA.

    --
    Marcin