  • Data: 2003-09-08 19:41:12
    Temat: Re: Ile jest mi winien pracodawca?
    Od: "lablador" <l...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    > Czy ktoś z Szanownych Grupowiczów czuje się na siłach,
    > aby wyliczyć na abstrakcyjnych kwotach (powiedzmy pensja
    > 1000 PLN, ekwiwalent 500 PLN) należność netto? Zupełnie
    > nie mam pojęcia jakimi należnościami oprócz podatku
    > dochodowego obciążony jest ekwiwalent i odszkodowanie?

    To nie ma zadnego znaczenia. Wynagrodzenie pracownika obejmuje zarowno te
    czesc ktora trafia do jego reki jak i te ktora platnik zobowiazany jest
    odprowadzic na rzecz instytucji publicznoprawnych (ZUS ,US) . Tylko w tym
    znaczeniu kp posluguje sie pojeciem wynagrodzenia za prace. Taka tez kwote
    powinniscie wskazac w ugodzie a pracodawca wykonujac ugode dokona stosownych
    potracen. Gdyby doszlo do wyroku , sad zasadzilby kzawsze kwote tzw brutto,
    bo nie jest on uprawniony do badania stosunku prawnego jaki zachodzi miedzy
    pracownikiem a Skarbem Panstwa czy ZUSem.(np wg jakiego progu nalezy
    obliczyc zaliczki na podatek). Kwestia byla wielokrotnie poruszana w
    orzecznictwie . Warto jednak w ugodzie wskazac ktora kwota z jakiego tytulu
    sie nalezy (bo dszkodowania sa zwolnione z podartku i zusu) wtedy nie bedzie
    watpliwosci z czego platnik winien byl dokonac potracen. Dla pewnosci
    ugodzone kwoty mozna oznaczyc jako "brutto" lub zawrzec postanowienie ze z
    kwot tych odprowadzone zostania zaliczki na podatek i zus wg stosownych
    przepisow.
    Konkludujac domagaj sie zawsze wynagrodzenia tzw brutto.
    Dan

    Dan