    From: Otto von Falkenstein <F...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gwalty
    Date: Sun, 09 Apr 2006 08:51:49 +0200

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Czyli idąc Twoim tokiem rozumowania najlepiej dziewczynę pałką w głowę
    > zdzielić i już spokojnie można ją zgwałcić w parku, bo oporu stawiać
    > nie będzie?
    >
    > Art. 197 brzmi "Kto przemocą, groźbą bezprawną lub podstępem (...)".
    > Zgwałcenie osoby upojonej alkoholem spokojnie można podciągnąć pod
    > podstęp.

    Karalne jest doprowadzenie do obcowania płciowego, między innymi
    przemocą, a zatem zdzielenie dziewczyny pałką w głowę i zgwałcenie potem
    będzie karalne z art. 197 kw. - bo mamy tu przemoc jako środek do celu.

    Groźba bezprawna jako środek do celu jest wtedy, gdy sprawca albo grozi
    wprost uzyciem przemocy, albo kieruje pod adresem ofiary inne groźby, co
    jest wystarczające do przełamania oporu ofiary.

    Podstęp jest wtedy, gdy ofiara poddaje się czynności seksualnej
    działając w błednym przekonaniu co do osoby sprawcy lub charakteru
    czynności. Inaczej mówiąc odstępem jest np podawanie się za inną osobę,
    z którą pokrzywdzona chce odbyć stosunek /głupio to brzmi, ale jest
    możliwe/ albo też dokonanie czynności seksualnej pod pozorem innego
    nie-seksualnego zachowania /badanie lekarskie, dopasowanie odzieży itp/

    Podstępem jest także podanie ofierze środka chemicznego mającego wpływ
    na jej procesy myślowe i podejmowane decyzje co do woli lub nie odbycia
    stosunku seksualnego. Przyjmuje się jednak, że musi to być srodek o
    którym pokrzywdzona albo nie wie, ze został jej podany, albo nie zna
    jego rzeczywistych skutków działania. Jezeli zatem dziewczyna się upije
    i po pijanemu pójdzie do łóżka z pierwszym lepszym facetem to nie może
    mówić, ze została zgwałcona - bo skutek działania alkoholu winien być
    jej znany. I to nawet wtedy, gdy sprawca zachecal ją do picia, bo miał
    zamiar wyzystakć to, że po alkoholu robi się "łatwiejsza" - oczywiście w
    założeniu, że sama chciała, że stosunek nie oodbył się wbrew jej woli.

    Podstępem nie jest wprowadzenie w błąd co do istotnych cech własnej
    osoby (Mam willę i jacht w Monte Carlo, pojedziesz ze mną? Umieram na
    raka, czy spełnisz moje ostatnie życzenie? Kocham cię :-P). Podstępem
    nie jest też złożenie bez zamiaru dotrzymania obietnicy określonej
    korzyści majątkowej lub osobistej (jestem asystentem rezysera, a ty
    możesz zostać gwiazdą)

    Natomiast zgwałcenie osoby nieprzytomnej, pijanej w trupa, odurzonej
    narkotykami zazwyczaj kwalifikuje sie z art. 198 kw, z tym, że jeżeli
    wprawienie w stan odurzenia było następstwem celowego działania sprawcy
    można tez kwalifikowac z art. 197 traktując wprowadzenie (przemocą lub
    podstępem) w stan nieprzytomności jako sposób na doprowadzenie do
    obcowania płciowego.

    --
    Falkenstein
    Recht und Ehre