  • Data: 2023-07-06 02:12:16
    Temat: Re: Guantanamo w ostródzie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-07-05, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > To zależy, czy chciał przekroczyć uprawnienia, czy chciał zabić -
    > przykładowo. W takich sytuacjach analizuje się sprawę i na dobrą sprawę
    > nie zdziwił bym się, jakby jeden sąd postanowił tak, a inny inaczej.

    No więc jest to wszystko bardzo daleko od bycia czarno-białym.

    > Spróbujemy na przykładzie: "Policjant zabija strzałem z pistoletu osobę,
    > która wyszła na policjanta z przedmiotem przypominającym pistolet".
    > Przede wszystkim należy zbadać, czy policjant mógł zorientować się, że
    > to nie jest niebezpieczny przedmiot. Bo jeśli nie mógł, to miał prawo
    > strzelić.

    Tu mamy sytuację dość zbliżoną do obrony koniecznej. Jesli iść po tej
    lini, to kluczowe będzie, czy policjant zdawał sobie sprawę, lub
    oceniając rozsądnie, mógł sobie zdawać, że przekracza uprawnienia. Moze
    więc analogia do obrony koniecznej będzie lepsza do zrozumienia?

    Jeśli:
    - zdawał sobie sprawę - zabójstwo.
    - błędnie ocenił sytuację, gdzie oceniając rozsądnie nie powinień był
    strzelić - przekroczenie uprawnień.
    - poprawnie ocenił sytuacji - był w prawie, niewinny

    Nb. mamy obecnie na topie wiadomy przypadek z Francji. Prasa zdaje się
    podaje, że dostał zarzut zabójstwa. Przyjmując, że to prawda....
    Wątpliwe, że chciał go zabić, więc musiał zrobić coś bardzo oczywistego
    (przeciwko procedurom np.), żeby dostać taki zarzut. Pytanie co, bo
    jeśli miał go na muszcze a tamten gwałtownie ruszył, to jak strzelił
    odruchowo, albo mu reke podbiło, to według wczesniejszej wyliczanki
    bardziej przekroczenie uprawnień.

    --
    Marcin