    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 9 Oct 2019 13:29:44 -0700 (PDT)
    <5d9755ca$0$17349$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d97c5ef$0$17358$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d9831fc$0$17363$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d9addff$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d9b6bd7$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d9c3189$0$17361$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d9cf99a$0$17361$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d9cffc6$0$17361$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d9e046f$0$17341$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d9e09c5$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <5d9e1aef$1$538$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Frankowicze
    From: r...@o...pl

    W dniu środa, 9 października 2019 19:45:24 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> [...]
    skoro unieważniliśmy umowę?

    > Kara w postaci konieczności natychmiastowej spłaty kredytu.

    Idąc tym tokiem myślenia - jeśli konsument nie zdążył jeszcze spłacić dużej
    części równowartości kredytu, to skoro oczywistą konsekwencję unieważnienia
    nieuczciwej umowy, czyli konieczność zwrotu pozostałej części kredytu nawet
    bez żadnych odsetek, nazywasz "karą" dla konsumenta lub "szczególnie
    szkodliwym" dla niego skutkiem, to jak chciałbyś nazwać istnienie owej umowy
    i ewentualne dalsze jej trwanie, może "zbrodnią na konsumencie"? ;-)

    To co w takim razie byłoby "sprawiedliwością"? Odszkodowanie dla owego
    konsumenta? (może w hamerykańskim filmie by to przeszło);-)

    Wszak z dyskusji w tym wątku poniekąd wynika, że unieważnienie jest "cacy" i w
    ogóle "spoko" - a tu TSUE pisze o jego skutkach w postaci jakichś "szczególnych
    uciążliwości" będących niemal "karą"...

    Tak po za tym tematem - zaciekawiła mnie opinia Związku Banków Polskich na
    temat ewentualnego unieważnienia umowy przez sąd o treści:

    "Bankowi przysługuje roszczenie o zwrot wypłaconego kapitału oraz roszczenie o
    wynagrodzenie za korzystanie z tego kapitału. Przez czas ustalony w umowie,
    kredytobiorca mógł bowiem korzystać z oddanego mu kapitału, natomiast bank nie
    mógł żądać jego zwrotu przed nadejściem terminu określonego w umowie."

    O ile dobrze rozumiem to: trwanie/unieważnienie umowy "dzisiaj" wpływa
    odpowiednio na "możliwość/niemożliwość" żądania zwrotu kapitału "w
    przeszłości"... - czego udowodnienie byłoby wg mnie przełomem w fizyce, bowiem
    byłby to dowód istnienia "przyczynowości wstecznej" w makroskali... (Nobel z
    fizyki gwarantowany - ale ja tam się nie znam ani na prawie, ani na fizyce ;-)

    Pozdr-
    -Rowerex