  • Date: Sat, 03 Mar 2007 23:38:51 +0100
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Fotografowanie w marketach

    On 2007-03-03 22:26, kam wrote:

    > w ten sposób, że pozwoliłem wejść na mój teren i patrzeć, ale nie
    > pozwalam fotografować, jeździć na deskorolce itp.
    > mój teren, więc ja decyduję (w granicach określonych prawem oczywiście)

    Warto w rozważaniach uwzględniać także art. 135 kodeksu wykroczeń.
    Zacytujmy:
    Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu
    detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed
    nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej
    przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.

    (I nie jest to przepis nie stosowany w praktyce, skoro Sąd Najwyższy
    wydał w 2005 uchwałę dotyczącą tego przepisu --
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Orzecznictwo/
    SN/kar/u_I_KZP_03_05.pdf
    [albo http://42.pl/u/qck ])

    Żądanie opuszczenia terenu przedsiębiorstwa handlu detalicznego, jest
    (przynajmniej w zamiarze ewentualnym) odmową sprzedaży towaru
    przeznaczonego do sprzedaży. Sprzedawca bowiem uniemożliwia dokonania
    czynności faktycznych związanych z zawarciem umowy (włożenia przedmiotu
    do koszyka i zapłacenia ceny w kasie).
    Pojęcie "uzasadnionej przyczyny" jest pojęciem, które rozpatrywać należy
    obiektywnie badając, jak się wydaje, rzeczywistą uciążliwość dla
    sprzedawcy i dla działalności jego przedsiębiorstwa.

    Jednocześnie art. 193 kk przewiduje niczym nie ograniczone prawo osoby
    uprawnionej do określania, kto może przebywać w pomieszczeniu.

    W sytuacji więc, kiedy pracownik sklepu wyprasza kupującego bez
    przyczyny (albo z nie uzasadnionej przyczyny) to pracownik sklepu
    popełnia wykroczenie z art. 135 kw.
    Jednocześnie, jeśli mimo to kupujący nie posłucha pracownika sklepu, to
    popełni przestępstwo z art. 193 kk.
    Wydaje się, że taka sytuacja jest sprzeczna z założeniem o istnieniu
    racjonalnego ustawodawcy. Zauważmy, że opisanym przeze mnie stanie
    faktycznym, sprzedawca ma prawo do obrony koniecznej -- bezprawny zamach
    na dobro chronione art. 193 kk, ale prawo do obrony koniecznej posiada
    również kupujący -- bezprawny zamach na dobro chronione art. 135 kw.
    W tej sytuacji wydaje się koniecznym przyjęcie, że przepis art. 135 kw,
    jest przepisem szczególnym w stosunku do przepisu art. 193 kk a zatem:

    Prawo osoby uprawnionej do określenia kto przebywa w pomieszczeniu
    będącym halą sprzedaży przedsiębiorstwa handlu detalicznego, jest
    nieograniczone pod warunkiem, że nie spowoduje to odmowy bez
    uzasadnionej przyczyny sprzedaży towaru przeznaczonego do sprzedaży.

    Aby zatem określić czy można wyprosić fotografującego w markecie ustalić
    najpierw należy, czy wyproszenie będzie _uzasadnione_ w świetle treści
    art. 135 kw.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    All that is necessary for the triumph of evil is that good men do