    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Fotografowanie osob przy ich sprzeciwie
    Date: Sun, 12 Feb 2006 04:49:53 +0100

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Twierdzisz, że kamery bezpieczeństwa mają wbudowany układ krytyka sztuki
    > odzieżowej i stosownie maskują 'na tyle autorskie' ubiory?

    To co mają (bądź nie) kamery montowane przez ochronę nie jest powodem,
    żeby uznać, że prawo autorskie w jakiejś kwestii nie istnieje.
    Nie przypuszczam, żeby ktokolwiek kiedykolwiek oceniał kamery pod kątem
    prawa autorskiego. Jeśli są z głosem, to teoretycznie mogą też nagrać
    występ piosenkarki uświetniającej np. galę z okazji "urodzin" centrum
    handlowego. A co do tego, że nagrywanie koncertów jest odrębnym polem
    eksploatacji nie masz chyba wątpliwości?

    > I co to w ogóle jest ten "na tyle autorski" ubiór?

    To wyjaśniałam już wcześniej. Prawem autorskim chroniony jest "każdy
    przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w
    jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu
    wyrażenia".

    Zatem mowa o ubiorze, który podpadałby już pod tę definicję.

    > Ale nie jest on utrwalony.
    >
    > Do chwili, aż ktoś zrobi zdjęcie - ale wtedy to utworem jest to zdjęcie.

    Nie. Utrwalenie to nie to samo, co ustalenie w jakiejkolwiek postaci.
    Utrwalenie występu (w tym fotografia mima w jego trakcie), to odrębne
    pole eksploatacji, na które trzeba mieć zgodę ze strony twórcy utworu
    pierwotnego, czyli w tym wypadku mima.

    Ustalony jest także koncert. Nie pomysł, idea koncertu, tylko koncert,
    niekoniecznie nagrywany. Zatem występ mima jest tak samo chroniony
    prawem autorskim jak koncert.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl